RINKELING
 
 
 
Boekenjuf  
 
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
19 december 2017
 
Boekenles 3k: De kleine kerstman
 
 

Er was eens een kleine kerstman die dolgraag naar de kinderen wilde om cadeautjes te brengen. Maar hij mocht nooit mee. De andere kerstmannen vonden hem te klein…

Wat was het gezellig in de klas toen ik er kwam om deze boekenles te geven! Helemaal in de sfeer van Kerstmis!
Toevallig had ik in mijn boekenkoffer een boek over een kerstman.
Een groot boek over een kleine kerstman!
Wanneer het verhaal voorgelezen was vroeg ik of ze gezien hadden hoeveel kerstmannen en dieren en pakjes in het verhaal voorkwamen. Oeps, daar hadden ze niet echt op gelet… Dan zijn we maar opnieuw gaan tellen.
Maar als de kleine kerstman pakjes moet maken voor de dieren, hoe kan hij dan weten hoeveel dat er zijn?
De kleuters kwamen met allerlei oplossingen op de proppen, van raden tot zeker genoeg om over te hebben tot tellen hoeveel dieren er zijn en evenveel pakjes maken.
Oké, dit moesten we zelf ook eens proberen.
De kinderen werden in groepjes verdeeld en elk groepje kreeg dezelfde opdracht: maak evenveel pakjes als er dieren op jullie kaartje staan. Het enige probleem was dat ze hun kaartje met het aantal dieren terug moesten afgeven, ze moesten het aantal dus onthouden!
Elk groepje ging aan de slag en er werden volop pakjes gemaakt.
Wanneer iedereen klaar was werd vergeleken met de kaartjes: had elk groepje genoeg pakjes gemaakt of waren er bij die er te weinig of minder, of misschien wel teveel of meer gemaakt hadden?
Als kerstman moet je dus goed kunnen tellen en onthouden, dat is nu wel zeker.
 
Besluit: Voor kerstman spelen is niet zo simpel, maar wel superleuk!
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
5 december 2017
 
Boekenles 2L: Nicolaas en de geheime kist
 

Lachende pepernoten, dansende marsepeinen varkentjes… de strafzolder in het weeshuis waar de kleine Sint opgroeit, is voor hem een feestje ! De kleine Nicolaas verzint een vrolijke fantasiewereld, zodat hij kan ontsnappen aan de kille en zwarte blikken van de bazin van het weeshuis. Die zolder met een bijzondere boekenkist is zijn geheim. Totdat Pieter, een pesterig kind, hem stiekem volgt…

Tijdens de voorbije dagen verdwenen er geregeld boeken uit de ruilkast en kwamen pakjes in de plaats. 
De boekenjuf vroeg aan de kinderen of zij iets gezien hadden of er iets meer vanaf wisten. De kinderen dachten dat het wel eens de Zwarte Pieten konden zijn! Dat ikzelf daar nog niet opgekomen was!
Natuurlijk niet te verwonderen als je graag leest, maar het is niet de bedoeling pakjes in de plaats te zetten, wel andere boeken!
De boekenjuf vertelde dat ze ook dol is op boeken (ah ja, anders zou ik geen boekenjuf geworden zijn hé!).
Uit de boekenkoffer haalde ik allerlei voorwerpen tevoorschijn en bij elk voorwerp kon ik wel een link leggen naar een boek dat ik ooit gelezen heb of naar een fantasie van mij zoals
een dino die mij deed terugdenken aan een informatief boek over dino's, of een knuffelkonijn dat de mooiste liedjes kan zingen, of een piratenbootje dat mij deed denken aan het boek 'Woeste Willem' enz…
Kortom: veel fantasie! Kwam het niet uit een boek dan wel uit mijn hoofd!
 
Het boek werd voorgelezen en daaruit bleek dat Sinterklaas als kind ook veel fantasie had! Wie had dat gedacht?
Ik vroeg mij af of de kinderen van het tweede leerjaar ook zoveel fantasie hadden?
Daarom mochten ze in groepjes aan de slag gaan.
Iedereen bedacht een eigen fantasie, dan werd hun fantasie besproken met hun buur en daarna in hun groepje.
Met al hun samengebrachte fantasie mochten ze dan zelf een verhaaltje verzinnen en er ook tekeningen bij maken (indien ze wilden).
Daarna kon elk groepje hun fantasieverhaal voorstellen aan de klasgroep.
Er waren er zelfs bij die er een heel toneeltje bij verzonnen hadden.
Wie weet zit er in deze klas wel een volgende Sinterklaas?
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
30 november 2017
 
Boekenles 2K: Het jongetje op de maan
 
Jan is nog erg klein maar vindt zijn mama zo lief en fijn dat hij haar het allermooiste cadeau wil geen: de maan!
Hij roept de hulp in van al zijn vrienden en familie en belooft aan ieder van hen een klein stukje maan.
Maar zal er uiteindelijk nog wel een klein stukje maan voor zijn mama over zijn?
 
Mooi hé, je mama zo graag zien dat je ze de maan wilt geven! 
Maar hoe doe je dat? 
Bij Jan is het gelukt, dat bleek uit het verhaal, maar hoe kom je tot aan de maan?
De kleuters hadden allerlei manieren om er te komen gevonden, dus we moesten er toch zeker één uitproberen!
Een ladder naar de maan, dat is de oplossing! Maar hoe lang moet die ladder dan zijn? Dat zullen we toch wel moeten meten hoor!
De kleuters gingen aan de slag en maakten papieren ladders die ze daarna qua lengte met elkaar konden vergelijken.
In de klas werd er een maan opgehangen en dan konden we beginnen met meten en tellen: hoeveel ladders hebben we nodig om tot aan de maan te geraken?
Hoe lang zijn de ladders? Zijn ze groter dan onszelf? Dan de juf? Kunnen we met onze ladders van de ene kant van de klas naar de andere?
 
Je ziet het, er werd heel wat afgemeten en we zijn met onze ladders tot aan onze maan geraakt smiley!
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
28 november 2017
 
Boekenles 1L: Max en de Maximonsters
 
 

De avond dat Max zonder eten naar bed wordt gestuurd, groeit er een bos in zijn kamer. De zee komt aanrollen en Max gaat op weg naar het eiland waar de Maximonsters wonen. Hij is niet bang, hij temt de Maximonsters door diep in hun gele ogen te kijken. De Maximonsters maken hem koning en er wordt een wild feest gevierd. Maar toch voelt Max zich eenzaam.

 
Door omstandigheden kon ik deze boekenles niet zelf geven. Juf Elien nam graag deze taak over en ze heeft dat super goed gedaan!
Eerst konden de kinderen monstergeluiden beluisteren en werd de vraag gesteld waarover het verhaal zou gaan.
Daarna vertelde juf Elien kort waarover het verhaal zou gaan en mochten de kinderen zelf hun Maximonster tekenen: hoe zou dat eruit zien?
Het verhaal werd voorgelezen en de link met hun eigen leventje werd gelegd: wanneer zijn zij al eens boos? Kruipen ze dan ook in hun eigen fantasiewereldje?
Dit konden ze uitgebreid bespreken met elkaar en nadien voor de klas.
Als klap op de vuurpijl mochten ze ook nog een boekenmonstertje knutselen dat ze als bladwijzer kunnen gebruiken!
Een monsterlijke, leuke boekenles! Bedankt juf Elien!
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
20 – 24 november 2017
 
Voorleesweek
 
 
Dit jaar stonden de voorleespapa's en -opa's in de kijker
Er werd dus opnieuw beroep gedaan op vrijwillige voorlezers en liefst van het mannelijke geslacht deze keer. En opnieuw was het een succes.
Maar niet enkel de papa's en opa's kregen de kans om voor te lezen.
Iedereen leest voor iedereen! was ook ons motto, dus werd er ook aan elkaar voorgelezen: groot voor klein maar ook klein voor groot!
Geniet maar mee van enkele sfeerbeelden:
 
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
14 november 2017
 
Boekenles 1Kb: Met opa op de fiets
 

Opa gaat fietsen met Isa. Ze mag voorop. Onderweg komen ze Gitte tegen. Zij mag achter op de fiets.

Natuurlijk willen Pelle en Bram ook mee. En Emma en Pieter ook.

Opa zoekt voor alle kinderen een plakje. Hij trapt, hijgt en zweet.

Zijn gezicht wordt steeds roder.

En dan ineens: PATS! Een lekke band…

 

Een leuk boek voor de kleuters. 

Wel een beetje gewaagd want hebben jullie al gezien met hoeveel ze op die fiets zitten? Echt veilig ziet dat er toch niet uit.

De kleuters weten met hoeveel hoor, want zij hebben ze allemaal geteld! In het begin waren het er nog niet zoveel, maar er kwamen er steeds maar bij. En dan krijg je een platte band natuurlijk hé. Gelukkig zagen de kleuters zelf in dat dit niet zo veilig is. Maar het kwam wel allemaal wel goed met opa en de kinderen.

Niet enkel de kinderen werden geteld, er kwam heel wat aan bod om te tellen zoals koeien, kledij, wolken, enz. Bijna alles wat telbaar was werd geteld en dit ging super vlot! De kleuters hebben mij echt verbaasd hoe goed ze kunnen tellen en zelfs bijdoen en afdoen konden ze al. Knappe koppen die kleuters van juf Yoni!

Nadat het verhaal verteld was en we zowat uitgeteld waren werden er nog enkele spelletjes die bij het boek hoorden voorgesteld zoals

– met een dobbelsteen gooien en evenveel figuurtjes op een prent uit het boek leggen.

– het spel 'doe mij na' met figuurtjes uit het boek (1 kleuter legt een figuurtje op de prent en zegt tegen de andere kleuter die de prent niet kan zien (maar zelf ook een prent heeft) waar hij/zij het figuurtje juist moet leggen)

– zoek de verschillen met prenten uit het boek.

Er werd heel wat gespeeld en geteld rond het boek 'met opa op de fiets' en je zag de kleuters genieten!

 
____________________________________________________________________________________________________________
 
7 november 2017
 
Boekenles 6L: Speeddaten met boeken
 

Wat is speeddaten met boeken?

Eens een andere manier om boeken te leren kennen/kiezen.

Een originele manier om boeken aan elkaar voor te stellen.

Passend bij de coöperatieve leerstrategieën, nl. tweespraak.

Hoe gaat het in zijn werk?

Elke leerling kiest een favoriet boek dat het wil voorstellen. Hij/zij bereidt dit kort voor: auteur, illustrator, korte inhoud zonder al teveel te onthullen en waarom dit boek zo leuk is en een aanrader is.

Er worden 2 rijen gevormd met de gezichten naar elkaar.

Elk boek heeft een nummer. Dit wordt met een post it op het boek gekleefd en is het klasnummer van de leerling.

Rij A begint met het voorstellen van het boek gedurende 1 minuut. Daarna stelt rij B voor.

Na 2 minuten wordt er een plaats doorgeschoven en beginnen ze opnieuw.

Elke leerling heeft een invulformulier waarop de te volgen stappen beschreven staan en waarop ze met sterren ‘punten’ kunnen geven aan de boeken. De boeken die hen het meest aanstaan krijgen de meeste sterren (sterren van 1 tot 5). De nummers op het invulblad komen overeen met het nummer van het boek, dus ook het klasnummer van de leerling.

Op het einde maken ze een top 3 van de boeken die de meeste sterren gekregen hebben en vullen dit onderaan hun invulblad in. Hieruit kunnen ze dan een boek kiezen om te lezen.

Het was een leuke ervaring en er werden heel wat aangeraden! Ik heb zelf ook mijn keuze gemaakt smiley.

________________________________________________________________________________________________________________
 
19 oktober 2017
26 oktober 2017
 
Boekenles 4L A + B: Waar is het stokstaartje?
 
 

Op stap met de Stokstaartjes.

De familie Stokstaart maakt een avontuurlijke reis om de wereld en jij mag mee! Of ze nu naar Parijs gaan of naar de piramides in Egypte, naar het carnaval in Rio of het Krugerpark in Zuid-Afrika, op iedere tekening zijn de tien grappige diertjes verstopt. Veel plezier met zoeken!

De juf kwam in de klas met haar boekenkoffer en haalde er een envelop uit. De prentjes die ze eruit haalde werden verdeeld over de kinderen.
Er waren telkens twee dezelfde prentjes en het was de bedoeling dat ze op zoek gingen naar hun evenbeeld. 
Ze mochten hun prent niet laten zien, enkel beschrijven wat erop stond.
Wanneer ze hun partner gevonden hadden gingen ze per twee aan een bank zitten.
 
De prentjes die ze gekregen hadden waren afbeeldingen van verkleedde stokstaartjes. 
Er werd gevraagd wat ze wisten over stokstaartjes en ze konden hierover informatie opzoeken in een informatief boek over dieren.
Daarna werd de familie Stokstaart voorgesteld.
Elk groepje kreeg een pasport van een familielid met bijzonderheden op vermeld en dit konden ze lezen en daarna voorstellen aan de rest van de klas.
Wanneer iedereen voorgesteld was moesten ze per groepje een attribuut zoeken dat bij hun personage hoorde en vertellen waarom.
 
Nadien begon het echte speurwerk.
Elk groepje kreeg een zoekprent waarop ze 10 stokstaartjes moesten zoeken tussen vele andere personages. Wanneer ze eentje gevonden hadden legden ze er een klein stokstaartje op zodat ze geen twee keer hetzelfde zouden vinden.
Wanneer ze klaar waren kregen ze de oplossing om te zien of ze alles juist hadden en kregen ze ook nog een checklist om nog andere zaken te zoeken op hun prent.
Zo werden verschillende zoekprenten per groepje doorzocht.
 
Op het einde werd bekeken wat een zoekboek nu met lezen te maken heeft, maar dat was blijkbaar niet zo moeilijk.
Je moet de opdracht lezen, de checklist, en op elke prent stond er info over de stad of plaats die ze bezocht hebben.
Er kwam zelfs naar boven dat, wanneer je nog meer over die plaatsten te weten wil komen, je dit kan opzoeken in een atlas of informatief boek of op de computer, en dat je dan ook aan het lezen bent.
Zo zie je maar dat alle boeken leuk zijn!
________________________________________________________________________________________________________________
 
10 oktober 2017
 
Boekenles 3L: Dieren op een spelbord
 

Ontdek al spelend alles over de dierenwereld.

Dit bijzondere boek bestaat uit maar liefst 8 originele gezelschapsspelletjes: ganzenborden, geheugenspelletjes, een doolhof, een spel waarin je zelf de held bent.

Dit speelboek neemt je mee naar het rijk van koning leeuw. Spel na spel kom je meer te weten over de fascinerende wereld van de dieren. Je maakt kennis met de verschillende dierenklassen, je vliegt mee met vogels op wintertrek en je kan samen met leeuwen op jacht in de Afrikaans savanne. Maar pas op voor stropers! Ben je niet bang? De echt durvers gaan op zeze met kapitein Ahab op jacht naar Mobi Dick.

In het derde leerjaar weten ze (zo goed als alles) over dieren. Niet alleen omdat ze bij W.O. hierover geleerd hebben, maar ook omdat ze tijdens de boekenles met dit boek gewerkt hebben.
Voor ze kennis maakten met het boek haalde de juf uit haar boekenkoffer bladen met drie kolommen tevoorschijn.
Ze mochten in de eerste kolom schrijven wat ze al wisten over dieren en in de tweede kolom konden ze schrijven wat ze nog te weten wilden komen. De derde kolom werd nog niet ingevuld, dat was voor na de boekenles.
De groepen werden verdeeld a.d.h.v. de verschillende dieren die bij het spel hoorden.
Daarna  konden ze beginnen spelen. Elke groep kreeg een spelbord en pionnen. Ze lazen de spelregels en gingen aan de slag.
De juffen gingen geregeld kijken bij de groepjes en hielpen waar nodig.
Het spelen vonden ze heel leuk, maar nog leuker was dat ze ook nog allerlei weetjes konden oppikken tijdens het spelen.
Sommige groepjes waren al sneller klaar met spelen dan andere, maar dan begonnen ze gewoon een ander spel te spelen.
Na al dat spelen konden ze hun derde kolom op hun blad invullen: wat zijn ze nog te weten gekomen?
Dit was niet voor iedereen gemakkelijk om in te vullen want sommigen waren vergeten de info die bij de spelen stonden te lezen…
In het boek ging er ook een spel over 'Moby Dick'. 
Dit boek werd voorgesteld en wie weet ook eens gelezen door iemand uit de derde klas.
________________________________________________________________________________________________________________
 
3 oktober 2017
 
Boekenles 5L: Stripfestival
 
In het vijfde leerjaar lezen de kinderen graag strips, daarom dat we er een festival van gemaakt hebben.
Maar hoe ging dat in zijn werk?
Wel, via een spelbord en een dobbelsteen konden ze vragen bemachtigen. Er waren rode, blauwe, gele en groene vragen.
De rode vragen hadden betrekking op de titel.
De gele vragen hadden betrekking op het album.
De blauwe vragen gingen over de auteur.
De groene vragen waren allerlei vragen.
Telkens wanneer de kinderen op een kleur kwamen trokken ze een vraag van de kleur waarop ze stonden en konden ze op zoek gaan naar het antwoord. Er lagen een hele hoop strips klaar waarin ze op zoek konden gaan naar het antwoord, er was een infobord met allerlie artikels over verschillende strip-auteurs en er kon zelfs opgezocht worden in een atlas.
Het was een leuke ontdekkingstocht in de wereld van de strips.
De groep die als eerste klaar was vond het zelfs jammer dat ze al uit waren en gingen spontaan andere groepen helpen. Anderen begonnen een strip te lezen die ze onderweg tegengekomen waren.
Strips hebben nog weinig geheimen voor 5L.
 
________________________________________________________________________________________________________________
 
27 september 2017
 
Boekenles 3K: Ik kom je opeten!
 
 
Ver in de ruimte vliegt een enorm monster in zijn ruimteschip van planeet naar planeet. Hij eet niet alleen de bewoners op; nee hij verorbert ook planeten!
(Behalve de uiteindes, die zijn te koud en het midden ook niet want dat is te heet.)
Dan ziet hij een mooie blauwe planeet: de aarde.
En op die planeet woont Bennie.
Het water loopt het monster in de mond. Hij stuurt zijn ruimteschip richting aarde en brult:

 

 

 

 

 

 

 

 

IK KOM JE OPETEN!!!‚Äč

Naar aanleiding van het schoolfeest dat in het teken van de ruimte stond werd met dit boek gewerkt in de derde kleuterklas.
De juf had een reiskoffer mee met allerlei materialen in zoals een informatief boek over de ruimte, sterren, een ruimteschip, speelgoedbanaan, knuffel enz…
De materialen werden besproken en het verhaal voorgelezen, behalve het einde.
De kleuters mochten bedenken hoe groot zo'n monster wel zou zijn en vergelijkingen met allerlei voorwerpen werden gemaakt. Het schatten van de grootte liep nogal uiteen. Sommigen dachten dat het monster zo groot als een boom was, anderen tot aan de maan en nog anderen zo groot als de deur…
Daarna werden er groepjes gemaakt en mochten ze per groepje op een (groot of klein) stuk behangpapier hun monster volgens hun grootte te tekenen. Hier was wel wat overleg nodig om tot een overeenkomst te komen. Wanneer de tekeningen klaar waren werden ze met elkaar vergeleken en van klein naar groot gerangschikt.
Maar natuurlijk was iedereen ook benieuwd naar het einde van het verhaal en dit was heel verrassend. Tekst stond er niet meer bij, enkel een grote prent. De kleuters mochten eerst de prent bekijken en daarna reageren.
Jullie vragen jullie waarschijnlijk ook af wat er op die laatste prent stond…?
Wel, ik stel voor om het eens aan de kleuters te vragen of anders het boek eens te zoeken en zelf te ontdekken…
________________________________________________________________________________________________________________
 
 
19 september 2017
 
Boekenles 2L: De ongelooflijk bijzondere boekeneter
Hoe kies ik een boek?
Kaft boek
 
          Harry is dol op boeken. Niet zoals de meeste mensen van boeken houden.                  
Nee, Harry houdt ervan ze op te eten. En het fijne is: hij wordt er nog slim van ook!
Harry eet het ene boek na het andere op.
Maar op een dag krijgt hij buikpijn en begint hij allerlei onzin uit te kramen.
Harry moet eigenlijk stoppen met boeken verslinden, maar kan hij nee zeggen tegen zijn favoriete hapje?
 
Dit leuke verhaal werd voorgelezen a.d.h.v. een powerpoint.
Maar voor het verhaal verteld werd stonden we even stil bij de titel. Ze kregen de prent van Harry nog niet te zien en moesten bedenken hoe volgens hen een boekeneter eruit zou zien.
Hiervan mochten ze een tekening maken die we achteraf konden vergelijken met de boekeneter van het boek.
Er waren heel leuke boekeneters bij maar dat dit een jongetje was hadden ze allemaal niet verwacht.
Na het verhaal konden ze even vertellen wat ze van het verhaal vonden. 
Naar aanleiding van dit verhaal, en Harry zijn, nogal eigenaardige, manier van boeken kiezen en verslinden stonden we stil bij onze manier van boeken kiezen. 
Is dit gemakkelijk? 
Hoe doen we dat?
Waar moeten we rekening mee houden?
Welk boek past best bij ons?
Hievoor hebben we een miniboekje gemaakt dat ons helpt om boeken te kiezen. Dit boekje kunnen ze in hun leesvoerzak steken voor wanneer ze naar de bibliotheek gaan. 
Wanneer ze moeite hebben om een boek te kiezen kunnen ze hun miniboekje erbij nemen en de tips nog eens bekijken en toepassen.
 
Dit zijn de tips:
– bekijk de kaft van het boek: spreekt die mij aan?
– lees de titel: wat stel ik mij hierbij voor? Spreekt dit mij aan?
– lees de achterflap met de korte inhoud. Komt dit overeen met wat ik dacht? Spreekt het mij nog steeds aan?
– kijk in het boek en lees 1 pagina. Doe hierbij de 5-vingertest:
Bij elk moeilijk woord dat je tegenkomt steek je een vinger omhoog.
Wanneer je 5 vingers omhoog gestoken hebt bij deze pagina is het boek te moeilijk voor jou en kies je best een ander boek.
Wanneer je minder vingers omhoog gestoken hebt kan je dit boek gaan lezen.
– veel leesplezier!
________________________________________________________________________________________________________________
12 september 2017
 
Boekenles 1L: Het boekenliefje

Elke avond lezen de dieren van Holletje-in-‘t-Bos een verhaaltje voor het slapengaan. Tot hun boeken op een avond plots beginnen te verdwijnen. Eén voor één. Is er misschien een boekendiefje in het dorp? En wie zou dat dan kunnen zijn? Lisa Langoor, een moedig konijntje, is vastbesloten het boekenmysterie op te lossen.

Ze wil hun voorleesverhaaltjes terug, en wel nu meteen!

Het eerste leerjaar was dit jaar eerst om van een boekenles te mogen genieten.
Ook al kunnen ze zelf nog niet lezen, toch zijn het kijken in boeken en voorgelezen worden uit boeken heel leerrijke bezigheden.
En om ze te stimuleren hun best te doen om te leren lezen heb ik voor dit boek gekozen in de hoop dat ze allemaal boekenliefjes worden.
In het boek werden ook andere gekende boeken voorgelezen en het was leuk om te ontdekken welke.
Als klap op de vuurpijl konden ze een boekje met een hartje knutselen.
Hopelijk hebben we ondertussen wat boekenliefjes bij.

________________________________________________________________________________________________________________

 

september – juni 2017-2018

Afbeeldingsresultaat voor kwartiermakers willewete

Onze school doet dit jaar opnieuw mee aan het leesproject kwartiermakers. Alle kinderen van het eerste tot en met het zesde leerjaar krijgen elke schooldag een kwartier de tijd om vrij te lezen. In het eerste leerjaar start dit uiteraard met voorlezen. Pas wanneer de kinderen zelf kunnen lezen start het echte kwartierlezen voor hen.

Kinderen die veel lezen, hebben een grotere woordenschat dan kinderen die weinig lezen én hebben meer inzicht in de opbouw van teksten.

Met een hogere leesvaardigheid worden bovendien ook andere vakken toegankelijker en kunnen kinderen hun talenten beter ontwikkelen. Lezen is van cruciaal belang.

Ondersteun je onze school met kwartiermakers? Lees dan ook thuis elke dag een kwartier met je kind!

Gouden tips:

  • Ga samen naar de bibliotheek. Je kind kan er gratis boeken lenen en zo een persoonlijke leesvoorkeur ontwikkelen.
  • Kies boeken die passen bij de interesses van je kind.
  • Lees voor en blijf voorlezen, ook als je kind al zelfstandig kan lezen. Kinderen worden graag voorgelezen en zullen nieuwsgierig zijn naar het vervolg.
  • Praat over wat jij leest of voorleest. Kinderen leren veel van boekenpraatjes.
  • Lees zelf ook in de aanwezigheid van je kind. Voorbeeldgedrag is heel belangrijk. Toon wat jij graag leest en wat jou ontspant.
  • Zorg dat er boeken, tijdschriften, strips … op een vaste plek in huis liggen.
  • Kinderen genieten van een voorleesverhaal voor het slapengaan.
  • Of geef je kind een kwartier de tijd om zelf te lezen voor het slapengaan. Lezen is een rustgevende activiteit om een drukke dag mee af te ronden.
  • Koop af en toe een boek voor je kind.