RINKELING
 
 
 
Boekenjuf  
 
 
18 april 2017
25 april 2017
 
3LA, 3LB: Boekenles: Sjakie en de chocoladefabriek
 
 
'Gegroet, gelukkige vinder van de Gouden Toegangskaart, door meneer Willie Wonka. Ik schud je hartelijk de hand. Er staan je geweldige dingen te wachten, je zal veel grote verrassingen beleven!'
 
De Gouden Toegangskaart vervult de diepste wens van Sjakie: een rondleiding door de geheimzinnige chocoladefabriek van meneer Willie Wonka, de onglooflijkste, geweldigste, meest verbazingwekkende chocoladefabrikant die ooit geleefd heeft. En wie zou niet willen rondwandelen op de plek waar ze opstijglimonade met prik, holle-kiezen-vullende-caramels, aarbeiensap-waterpistolen of aflikbaar behang voor kinderkamers maken? Maar er schuilen ook grote gevaren, in het bijzonder voor kinderen zoals Veruca Peper, die in het grote vruilnisgat verdwijnt, en Caspar Slok, die door een rivier van hete chocolade wordt meegezogen, en Violet Beauderest, die… maar het staat allemaal in dit fantastische boek ven de meester-kinderboekenschrijver Roald Dahl.
 
Naar aanleiding van het bezoek aan de chocoladefabriek werd er met het derde leerjaar rond dit fantastische boek gewerkt.
Bij het binnekomen kreeg elke leerling een gouden toegangskaart. Wanneer ze dan op de achterzijde keken stond er een personage uit het boek afgebeeld. De kinderen met hetzelfde personage vormden samen een groep. Maar eerste werd er een stukje voorgelezen.
Daarna gingen ze per groep in het boek op zoek naar hun personage, zochten op hoe ze de gouden toegangskaart bemachtigd hadden en wat ze meemaakten in de fabriek en maakten ze een versje of liedje over hun personage.
Ze mochten ook zelf een nieuw snoepje of chocolaatje bedenken.
Tot slot konden ze nog enkele weetjes over Roald Dahl opzoeken. Zo kwamen ze te weten wat Roald Dahl zijn eerste grote liefde was, wat zijn zilveren bal was, waarvan hij droomde en zo meer.
Hopelijk heeft Roald Dahl nu nog wat fans meer.
 
________________________________________________________________________________________________________________
 
28 maart 2017
 
5L: Boekenles: Het grote kunstschandaal
 
Het grote kunstschandaal
 
Stefan Boonen vertelde een, tot de verbeelding sprekend, verhaal over een nacht in een museum…
Meer kan ik hierover natuurlijk niet vertellen.
Maar ik dacht wel: misschien moeten wij ons ook eens zoiets voorstellen…?
Daarom dat we aan de slag gingen met dit boek.
 
Word een speurneus en ontmasker de vervalsers!
Wanneer een mysterieuze indringer haar nieuwe en belangrijke tentoonstelling saboteert, dreigt de Stadsgalerie
voor Moderne Kunst in grote problemen te komen. Terwijl de dag van de opening steeds dichterbij komt, heeft de Stadsgalerie
zeer dringend nood aan een knappe kunstkenner om de tentoonstelling te redden. De toekomst van de Stadsgalerie staat op het spel!
Een detectivespel, een mysterieus verhaal en een leerrijk boek.
Bevat meer dan dertig schilderijen uit de collectie van de National Galleries of Scotland.
Met informatie over elk schilderij. 
 
De schilderijen hingen her en der op in ons 'museum'. Maar er was een schilderij bij dat er eigenlijk niet mocht hangen. En daarnaar moesten we op zoek. Hoe dit in zijn werk ging? Elk groepje kreeg een invulblad waarop ze hun bevindingen konden noteren.
De bevindingen die ze moesten vinden waren de volgende:
Elk schilderij bevatte enkele details van gekende schilderijen: hoeveel details? (kon van 2 tot 5 gaan).
Elk schilderij werd gemaakt door een kunstenaar van een bepaald team: welk team? (ogen-, hart-, planeten- of spinnenteam)
en welke kunstenaar van dit team maakte het schilderij?
Eén schilderij was een schurkenschilderij: welk schilderij en door wie werd het gemaakt?
Om dit allemaal te weten te komen hadden ze vooral een goed observatievermogen nodig. 
Door goed te kijken, op zoek te gaan naar de juiste teams, het aantal details te ontdekken en de kunstenaars te vinden die de schilderijen gemaakt hadden konden ze het schurkenschilderij vinden.
Iedereen had uiteindelijk het schurkenschilderij gevonden, alsook de kunstenaar en het aantal details. Jammer genoeg is het hen niet gelukt om bij elk schilderij de juiste kunstenaar te vinden.
Maar niet gepanikeerd, het schurkenschilderij: daarover ging het. 
Met andere woorden: Wij hebben de tentoonstelling dus gered en daar zijn we fier op.
 
________________________________________________________________________________________________________________
 
21 maart 2017
 
4L: Boekenles 'Zelf even auteur'
 
Zo kort na het bezoek van een auteur op onze school wilde ik graag met de kinderen eens reflecteren. 
Wat vonden ze van de auteur?
Wat vonden ze van zijn voorstelling?
Van zijn boeken?
Van zijn verhalen?
Er waren verschillende meningen, sommigen vonden het geweldig en hebben er volop van genoten. Anderen waren iets kritischer en vonden zijn verhalen een beetje 'overdreven'.
Daarom zijn we zelf aan de slag gegaan als auteur. Er werden groepjes gevormd volgens meningen.
De kinderen die het geweldig vonden mochten een verhaal schrijven waarbij ze hun fantasie de vrije loop mochten laten.
De meer kritische kinderen mochten een verhaal schrijven waarbij alles echt moest kunnen, zonder fantasie dus.
 
Daarna mochten ze hun verhaal vertellen en ook hier golden dezelfde regels: fantasie / geen fantasie.
Het werd al snel duidelijk dat de groepjes met de fantasie het veel gemakkelijker hadden om tot een verhaal te komen dan de groepen zonder fantasie. En ook bij de voorstelling kwam hetzelfde naar boven.
 
De inhoud van de verhaaltjes waren erg verschillend en wel leuk, maar uiteindelijk deed dit er niet echt toe.
Ik wilde ze laten ervaren dat je als auteur best veel fantasie hebt om al die verhalen te schrijven. 
Dat je ook best veel fantasie gebruikt wanneer je over je boeken verteld om ze te aantrekkelijk te maken zodat men ze zou kopen.
En het doel is bereikt, de kritische kinderen zagen in dat het uiteindelijk daarom draait: boeken aantrekkelijk maken zodat ze gelezen en gekocht worden.
________________________________________________________________________________________________________________
 
22 en 23 maart 2017
 
3LB en 3LA krijgen bezoek van illustratrice Peggie De Sager
 
André De Sager, een lid van het schoolbestuur van onze VZW KOM zijn dochter is illustratrice en zij was graag eens een workshop komen geven op onze school. 
Dit zagen wij natuurlijk volledig zitten. Het liefst deed ze dit in het derde leerjaar, en omdat wij hiervan toevallig 2 klassen hebben is ze 2 keer een workshop komen geven.
Even kort schetsen wie zij is. 
Peggie De Sager is de illustratrice van het Sesamboek 'De Huissnuiver'.
 
Klembord01
 
Peggie had allerlei materialen meegebracht en deze uitgestald. De kinderen mochten een voorwerp kiezen en dit natekenen in verschillende perspectieven. Daarna kozen ze een ander voorwerp en deden hiermee hetzelfde.
Wanneer de tekeningen klaar waren konden ze in hun groepje de tekeningen samen leggen om hiermee een verhaal te vormen.
De kinderen waren heel enthousiast en creatief bezig en er kwamen leuke verhaaltjes uit.
Bedankt Peggie voor deze leuke workshop!
 
100_8544 100_8551 100_8555 100_8556 100_8558 100_8559 100_8562 100_8576 100_8582 100_8583 100_8585 100_8592 100_8604 100_8610 100_8613 100_8616 100_8619 100_8626 100_8630
 
________________________________________________________________________________________________________________
 
17 maart 2017
 
Afsluiter boekenweek
 
Tijdens de boekenweek groeide onze gang en turnzaal tot een heuse tentoonstellingsruimte met zelfportretten in allerlei kleuren en vormen. Het was waren stuk voor stuk pareltjes!
Op pyamadag kwamen we dan allemaal samen in de turnzaal en kon elke klas vertellen wat ze tijdens het boekenproject gedaan hadden.
Er werd heel wat gelezen, samengewerkt, getekend, genoten… en vooral gewerkt rond het thema 'Je bent wie je bent'.
Fijn om te horen en te zien!
Maar omdat anderhalve week niet echt veel is om met boeken iets te doen hebben we tijdens de afsluiting onze boekenruilkast voorgesteld. De leerlingen van het zesde leerjaar hebben een boekenkast versierd met krantenpapier. 
Elke boekenplank krijgt een doel: er is een kleuterplank, een plank voor 1-2-3, een plank voor 4-5-6, een strip-plank en een informatieve plank.
Wie thuis boeken teveel heeft, boeken heeft die niet meer gelezen worden of waarvoor de kinderen al te groot geworden zijn kunnen deze meebrengen naar school en in onze boekenruilkast zetten. In ruil kan er een ander boek gekozen worden om mee te nemen naar huis.
Wie enkel een boek in de kast wil zetten mag dat natuurlijk ook. Wie geen boek heeft om in de kast te zetten maar toch graag een boek meeneemt kan dit ook doen; al vragen we hiervoor wel een kleine, vrijwillige bijdrage zodat we de kast gevuld kunnen houden.
Tot hiertoe werd er al veel geruild, hopelijk kan dit blijven duren.
 
100_8490 100_8491 100_8492 100_8493 100_8494 100_8499 100_8500 100_8503 100_8507 100_8512 100_8516 100_8519 100_8521 100_8522 100_8527 100_8528 100_8530 100_8535 100_8539 100_8541 100_8542 100_8543
 
 
 
________________________________________________________________________________________________________________
 
16 maart 2017
 
Auteurs op bezoek!
 
100_8402 100_8404 IMG_2077
 
Zoals het reeds aangekondigd werd in onze gang, tijdens de voorbije boekenlessen en hier op deze pagina kwam er in elke klas een auteur op bezoek. En deze dag was het zover.
 
Voor 3, 4, 5 en 6 was het Stefan Boonen die ons vereerde met een bezoek.
Hij las voor uit zijn boek 'Mammoet' en vertelde wat je allemaal moet doen en kunnen om een schrijver te worden.
Geloof me, dit is niet zo simpel (als we hem mogen geloven 😉 ). Het is zeker niet voor iedereen weggelegd.
Gelukkig is hij het wel geworden en wilde hij ons hierover komen vertellen. We hingen allemaal aan zijn lippen en hebben één voor één genoten van zijn lezing. Zeker voor herhaling vatbaar.
Wij hadden zelf ook voor een verrassing gezorgd. Bij de voorbereiding van deze auteurslezing had in elke klas een groepje een promotiefilmpje gemaakt over Stefan Boonen. We hebben hem dit laten zien en hij vond het geweldig, dus is dit zeker ook het vermelden waard.
Het was een boeiende belevenis en ikzelf heb ondertussen al 5 boeken van hem uitgelezen. Hopelijk hebben jullie ook de smaak te pakken en wil je zijn boeken gaan lezen.
100_8408 100_8410 100_8412 100_8413 100_8434 100_8436 100_8438 100_8439
 
Voor 1 en 2 kwam Riet Wille op bezoek.
Zij vertelde onder andere hoe een boek gemaakt wordt en wie beslist of het een goed verhaal is of niet.
Haar boeken zijn al in vele talen vertaald en ze liet ons zelfs een voorbeeld zien van één van haar boeken in het Koreaans.
Dat Riet Wille iets heeft met rijmen en dichten wisten we al van de boekenles die we over haar gekregen hadden, maar nu konden we het aan den lijve ondervinden. Ze liet de kinderen rijmen en dichten dat het een lust was.
Er mochten ook kinderen een stukje uit een boek voorlezen en werden hiervoor zelfs verkleed.
Ze heeft uitgelegd hoe een rebus werkt en kregen er per groepje één om op te lossen. Natuurlijk vertrokken we telkens vanuit het woord 'boek'. Er kwamen heel wat nieuwe woorden te voorschijn: b = k maakt koek; k = r maakt boer; oe = ee maakt beek enz…
Je moet dit zelf maar eens proberen, er zijn heel wat mogelijkheden.
We hebben genoten van haar bezoek en zoeken de volgende keer in de bibliotheek zeker boeken van haar!
 
100_8422 100_8424 100_8427 100_8431 100_8440 100_8442 100_8443 100_8444 100_8448 100_8449 100_8453
 
Bij de kleuters was het Kathleen Amant die verwacht werd.
Bij de jongste kleuters vertelde ze een verhaal van Anna en werd er een Anna getekend. Dit vonden alle kleuters natuurlijk geweldig, want wie is nu geen fan van Anna?
Alle kleuters waren geboeid en ook de juffen waren jaloers op de tekenkunsten van Kathleen Amant.
 
020 022 023 024 025 DSC09141 DSC09144 DSC09149 DSC09152 DSC09153
 
In de 2de en 3de kleuterklas werd Anna natuurlijk ook vermeld, maar kwam Heksje Mimi uit Kathleen haar pen gekropen.
Ook hier werd er een verhaal over het heksje verteld en werd ze getekend. Maar nog meer, alle kleuters mochten zelf ook een klein beetje Kathleen Amant worden, want zij konden allemaal zelf een Hekjse Mimi tekenen. En geloof me, de resultaten mochten gezien zijn. Stap voor stap vertelde Kathleen wat we moesten tekenen en iedereen deed zijn best om dit zo goed mogelijk te doen.
Misschien beginnen we nu wel allemaal zelf met boekjes te schrijven en tekeningen te maken. 
Zou het niet leuk zijn om binnenkort allemaal auteurtjes en illustratoortjes op school lopen te hebben?
Ik heb er alleszins goed oog in.
 
100_8415 100_8416 100_8419 100_8420 100_8421 100_8458 100_8461 100_8462 100_8463 100_8469 100_8470 100_8473 100_8482
________________________________________________________________________________________________________________
 
9 maart 2017
 
Opener boekenweek
 
Op 9 maart kwam heel de school samen in de turnzaal om met onze boekenweek van start te gaan.
Er werden  eerst allerlei vragen gesteld. De kinderen waarop de vraag van toepassing was mochten rechtstaan, de anderen bleven zitten.
Zo stonden er soms heel wat kinderen recht, andere momenten slechts enkele.
Toen werd er stilgestaan bij de reden waarom niet iedereen altijd rechtstond. Hierop kwam al gauw het antwoord: iedereen is anders.
Dit was de aanzet om het over het thema van de jeugdboekenmaand te hebben: je bent wie je bent! 
100_8405
Om dit nog meer te duiden werd het boek 'Jij tussen vele anderen' van Siska Goeminne voorgelezen. Dit boek sluit volledig aan bij het thema en is zeker de moeite om te lezen.
Daarna kreeg elke klas de opdracht om tijdens de jeugdboekenweek een zelfportret te maken en dit in de gang of aan de ramen van de turnzaal op te hangen. Op deze manier kreeg de jeugdboekenweek vorm en kon iedereen zien hoe anders iedereen ook echt is.
Maar natuurlijk ging elke klas ook aan de slag met boeken die aansluiten bij dit thema. Om te zien hoe dit verliep verwijs ik jullie graag door naar de blogs van de klassen, daar kan je sfeerbeelden bekijken.
En dan was het wachten tot de dag dat de auteurs op bezoek kwamen…
Hier nog enkele foto's over de opener en de zelfportretten:
 
IMG_2066IMG_2067IMG_2068IMG_2069IMG_2070100_8488100_8490 100_8491 100_8492 100_8493 100_8494 100_8495 100_8496 100_8542 100_8543
 
________________________________________________________________________________________________________________
 
9 februari 2017
23 februari 2017
 
Boekenles 3K en 2K: Kathleen Amant
 
Kathleen Amant
 
Ook in onze kleuterschool krijgen we bezoek van een auteur. 
Al onze kleuters kennen Anna of Heksje Mimi, dat is zo goed als zeker. Maar weten ze ook wie de 'mama' is van deze figuurtjes? 
Dat is wat we tijdens deze boekenlessen te weten zijn gekomen. 
Eerst stonden we stil bij de vraag 'Hoe worden boekjes gemaakt?'
Dat boekjes gemaakt worden in een fabriek wisten onze kleuters wel, maar of ze daar ook geschreven worden en of de tekeningen daar ook gemaakt worden, dat wisten ze niet zo goed.
Maar nu kunnen ze daar wel een antwoord op geven, de boekjes van Anna en Heksje Mimi en Wannes en Lou en… worden geschreven en getekend door Kathleen Amant. En ze zijn zelfs te weten gekomen dat Kathleen al boekjes schrijft sinds haar 7 jaar. Misschien heeft dit wel een aanzet gegeven voor sommige van onze kleuters om ook in de pen (of tekenpotlood) te kruipen…? 
Wel goed dat we een foto hebben getoond van Kathleen Amant, want er was eerst wat verwarring met onze eigen juf Katleen…
We hebben de boekjes van Kathleen Amant eens goed bestudeerd: hoe kan je zien wie Anna is? Of Heksje Mimi?
Kan je het verhaaltje vertellen zonder de tekst te kennen en enkel de tekeningen te bekijken?
Hoe kan je zien hoe Anna of de andere figuren zich voelen?
enz…
Kortom, we hebben ons verdiept in de boekjes van Kathleen Amant en kijken er naar uit om meer over haar te weten te komen tijdens haar bezoek.
________________________________________________________________________________________________________________
 
31 januari 2017
 
Gedichtendag thema Humor
 
Als opener van de dag kwam de Belleman nog eens op bezoek. Hij was heel opgewekt want hij kon dichten zonder zijn …. op te lichten. Hij liet het ene gedicht na het andere horen. Zo was het snel duidelijk dat er vandaag heel wat afgedicht zou worden.
In elke klas werd er ook wel iets gedaan rond gedichten. Maar hiervoor verwijs ik graag naar de pagina's van de verschillende klassen.
Wat mij betreft, ik had de muze op bezoek vorig weekend want elke klas, de collega's, het bureau en de refter kregen een gepersonaliseerd bericht voorgedragen. Ook over onze school had ik eentje uit mijn mouw geschud.
 
Ik laat je even meegenieten:
 

Welkom in de Rinkeling

Welkom op onze school.

Hier kunnen kinderen scoren,

Hier is het heel vaak goal.

Juffen, meesters, kinderen

Die zijn hier super graag.

We zetten dit op rijm want

’t is gedichtendag vandaag.

 

1Ka

Wij zijn de kleinste kleuters

Wij zijn zo schattig en lief.

Soms doen we wel eens gek

Maar blijven toch een hartendief.

 

1Kb

Hier in onze kleuterklas

Is de juf een echte grapjas.

Wij doen ook heel graag mee

Zo is iedereen tevree.

Een grapje voor jou of voor mij

Maakt heel ons klasje blij.

 

2K

Hier zijn we met velen

Om te werken en te spelen.

We maken graag veel plezier

Want wij zijn kleuters van vier.

Met de juf en met elkaar

Is dit best een heel leuk jaar.

 

3K

Wij zijn niet groot maar ook niet klein

en in ons klasje is het fijn.

Wij zitten boven aan de trap

En komen daar stap voor stap.

Juf An die neemt ons heel graag mee

Net als een goede toverfee.

Zij maakt ons klaar voor 1L

En wij voelen ons goed in ons vel.

 

1L

Wij zijn juf Jana haar kapoenen

En zijn echt wel om te zoenen.

We doen heel hard ons best

En juf Jana doet de rest.

Kijk toch eens naar onze snoetjes

Maakt dat jou niet blij?

En heeft eens iemand loetjes

Dat is weer snel voorbij.

 

2L

Welkom hier in onze klas twee

Waar juf al eens een grap vertelt

En iedereen lacht mee.

Leren doen we ook heel veel

Van maal en delen door

En samen zijn we één geheel

Het ‘poezen’ gaat hier voor.

 

3La

Wij zitten in de derde klas

En voelen ons hier in ons sas.

We leren, spelen zij aan zij

En maken zo de juffen blij.

Een grapje kan er ook soms af

Daarvan sta je niet paf

We voelen ons hier zeker goed

En beginnen de dag met frisse moed.

 

3Lb

Wij doen altijd heel veel trappen

Dat is niet om mee te grappen.

Maar eenmaal boven is het fijn

Het is heel leuk om daar te zijn.

We werken, spelen heel graag samen

Dat kan de juf zeker beamen.

We zijn heel trots op ons 3B

Dus wie zin heeft doet maar mee.

 

4L

We zijn op school heel goed gekend

Want hier zit wel heel wat talent

Soms loopt het goed en soms ook fout

Soms zijn we braaf en soms ook stout.

Toch kunnen we elkaar niet missen

Dat is niet moeilijk uit te vissen.

Onze groep is samen sterk

Daarvan maken we wel werk.

 

5L

We zijn net terug van sportweek

En nog een beetje moe.

Al zien we wel een beetje bleek

We geven het niet toe.

We rapen onze moed bijeen

En gaan weer aan de slag

Het is wel leuk beginnen

Op gedichtendag.

 

6L

Wij zitten in ons laatste jaar

Bijna zijn we in Rinkeling klaar.

Ook al gaat het nu heel vlug

We kijken op leuke jaren terug.

Soms voelen we ons wel wat groot

En doen we wel eens idioot

We maken vast nog veel plezier

Dat geven we je op papier.

 

Refter

Mag ik eens even storen

Ik breng je een gedicht

Voor al wie het wil horen

Het is aan u gericht.

Hier kan je lekker eten

Met velen bij elkaar

Maar wat je wel moet weten,

Soms is het toch wel zwaar.

Daarom wil ik je vragen

Maak niet teveel lawaai

En als we daar zorg voor dragen

Dan is dat heel erg fraai.

Ik wens je smakelijk eten

Of is alles al op?

Al wat je nog moet weten

Ik denk dat ik hier stop.

 

 

________________________________________________________________________________________________________________
 
17 januari 2017
14 februari 2017
 
Boekenles 1L en 2L: Riet Wille
 
RietWille
 
Riet Wille is ook één van de auteurs die tijdens de boekenmaand onze school een bezoekje brengt. 
Zij komt voor onze eerste graad. Dit is haar doelgroep omdat ze zich vooral richt op beginnende lezers.
Voor onze eerste graad zijn er dus wel wat boekjes van Riet Wille te vinden op school.
Maar het is niet omdat er boekjes van haar op onze school aanwezig zijn dat de kinderen weten wie zij is.
Vandaar dat we toch even kennis wilden maken met haar en haar werk, nog voordat ze naar onze school komt.
Bij het begin van de boekenles werd er verteld dat er iemand naar de klas gaat komen maar er werd nog geen naam gezegd, nog niet wat ze juist doet, hoe ze er uit ziet, enz. Om dit allemaal te weten te komen moesten er een aantal opdrachten gedaan worden.
De klas werd in groepjes verdeeld a.d.h.v. gedichtjes van Riet Wille en woorden die uit het gedicht komen.
6 leerlingen kregen een gedicht, de anderen woorden. Dan moesten de leerlingen met de woorden op zoek gaan naar het gedicht waaruit het woord kwam. Wanneer ze het gedicht gevonden hadden wisten ze ook in welk groepje ze aan de slag konden gaan.
Daarna kreeg elk groepje een opdracht. Dit waren ze:
 
1. zoek de naam van de persoon die op bezoek komt door letters op de juiste plaats in te vullen. 
Hiervoor kregen ze een omslag met een code om te kraken.
2. Wat is het beroep van de persoon die op bezoek komt?
Ook hiervoor kregen ze een omslag met tips.
3.Hoe ziet de persoon die op bezoek komt eruit?
Hier konden ze een puzzel van haar foto maken.
4. Ga op zoek naar een boek (waarvan ze een afbeelding kregen) dat onze gast geschreven heeft. De titel van het boek was wel verdwenen, dus die moesten ze zien te weten te komen.
5. Onze gast heeft iets met rijmen. Probeer dit zelf ook eens.
In een omslag zaten enkele woorden waarvoor ze rijmwoorden moesten zoeken en daarna mochten ze zelf een leuke rijmzin verzinnen.
6. In een andere omslag zat een stukje tekst. Dit moesten ze lezen en hierbij het juiste boek zoeken. 
Het was een korte inhoud van een boek en in de leesplek konden ze op zoek gaan naar het bijpassende boek.
 
Wanneer een opdracht uitgevoerd was werd een volgende opdracht gedaan tot ze alles opgelost hadden.
Daarna werd alles overlopen en konden we verder kennismaken met haar via een auteursfiche en haar site.
De kinderen die willen kunnen al eens een boekje van haar lezen.
 
Wij zijn alleszins benieuwd naar wat Riet Wille ons gaat komen vertellen en kijken uit naar haar komst.
Ook hiervan kan je achteraf een verslagje lezen op deze pagina.
 
________________________________________________________________________________________________________________
 
22 november 2016
13 december 2016
20 december 2016
10 januari 2017
24 januari 2017
 
Boekenles 4L, 3La, 3Lb, 5L en 6L: Stefan Boonen
 
stefan-boonen
 
Tijdens de boekenmaand in maart komen er enkele auteurs naar onze school. Eén ervan is Stefan Boonen.
Om te weten wie dit is en wat hij allemaal doet besteed ik voor alle klassen waar hij op bezoek komt een boekenles aan hem.
Eerst en vooral moeten ze via covers van enkele van zijn boeken te weten komen over welke auteur we het gaan hebben.
Daarna gaan we in groepjes aan de slag.
Eén groepje maakt een auteursfiche over Stefan Boonen door op het internet informatie op te zoeken over hem.
Een ander groepje lost allerlei vragen op over Stefan Boonen. Hiervoor moeten ze zijn website afschuimen.
Een derde groepje maakt een affiche of collage over één van zijn boeken.
En een laatste groepje maakt een promotiefilmpje over Stefan Boonen.
 
Al deze info wordt op school bewaard, herhaald voordat hij op bezoek komt en voorgesteld wanneer hij op school aanwezig is.
Hopelijk is hij hier tevreden mee en komen we nog wat meer over hem te weten.
Wij kijken alleszins al uit naar zijn komst en een verslag lees je hier achteraf.
 
________________________________________________________________________________________________________________
 
29 november 2016
 
Boekenles 2L: Een héél bijzonder bezoek
 
een-heel-bijzonder-bezoek
 
Wat als je naar Amerika verhuist en verwacht dat de Sint daar op bezoek komt? 
De Kerstman en Sinterklaas lossen dit samen op.
 
Een leuk boek over de winterfeesten waarin de kinderen te weten komen dat niet overal Sinterklaas gevierd wordt en ze op andere plaatsen in de wereld andere kinderfeesten kennen.
Maar wat kennen wij van Sinterklaas en Kerstmis? Weten wij daar wel alles over? 
De kinderen van 2L wel alleszins want zij hebben er een quiz over gehad. 
Vragen zoals "waarom eet men speculoos met Sinterklaas?" of "Wat vieren we met Kerstmis?" of "Hoeveel dagen zitten er tussen Sinterklaas en Kerstmis?" enz… kwamen allemaal aan bod.
Deze twee feesten hebben voor hen (bijna) geen geheimen meer.
 
Als slot mochten ze nog een 'Sinterkerst' tekenen, een kruising tussen Sinterklaas en de Kerstman.
 
________________________________________________________________________________________________________________
 
week van 21 tot 25 november 2016
 
Voorleesweek
 
affiche-voorleesweek-2016
 
En dat er voorlezen in de lucht hing!!!
 
De leerkrachten kregen 9 uitdagingen van mij om te laten voorlezen. Het ging over de volgende mogelijkheden:
  • Probeer zoveel mogelijk mensen van buiten de school te vinden om te komen voorlezen.
  • Probeer zoveel mogelijk in andere talen te laten voorlezen.
  • Probeer op een zo origineel mogelijke plaats te laten voorlezen.
  • Probeer zoveel mogelijk mensen verkleed te laten voorlezen.
  • Probeer zoveel mogelijk andere juffen in jou klas te laten voorlezen.
  • Probeer zoveel mogelijk tijdens de speeltijd te laten voorlezen.
  • Probeer zoveel mogelijk mensen tijdens de middagpauze in de refter te laten voorlezen.
  • Probeer de directie te laten voorlezen in je klas.
  • Probeer te laten voorlezen op een zo klein mogelijke plaats.

Er werd gretig ingegaan op deze uitdagingen en er werd dan ook op verschillende plaatsen, manieren, in verschillende talen en in gekke posities voorgelezen.

Veel meer kan ik hierover niet vertellen, de foto's spreken voor zich. Toch wil ik alle mensen die vol enthousiasme voorgelezen hebben bedanken om van deze week een succesweek te maken!

Oh ja, de winnaar was een voorleesboek voor in de klas beloofd, dus jullie willen waarschijnlijk wel weten wie er gewonnen heeft…?

Dit is de top 3:

Brons werd behaald door juf An van 3K en juf Ellen van 3Lb met elk 30 aangevinkte uitdagingen.

Zilver werd behaald door juf Jana met 32  behaalde uitdagingen.

Goud ging naar juf Yoni met maar liefst 58 vinkjes! Dikke proficiat!

Nu nog enkele sfeerfoto's:

gallery

unnamed-2 unnamed-1 p1020111 img_20161125_141827 img_20161125_112301 img_20161123_104600 img_7071 img_7070 img_7058 dsc08305 dsc08297 dsc08280 dsc08270 dsc08257 dsc_0076 dsc_0073 15224590_10154647182467557_649030160_o 15215971_10154647182277557_1703659976_o 15215859_10154647182387557_1995842988_o 15215772_10154647182482557_839362587_o 100_8375 100_8372 100_8364 100_8362 100_8358 100_8357 100_8354 100_8351 100_8339 100_8328 100_8325 100_8302 083 079gallery
 
________________________________________________________________________________________________________________
 
15 november 2016
 
Boekenles 1L: De ridder die niet wilde vechten
 
de-ridder-die-niet-wilde-vechten
 
Leo is een rustige, vriendelijke ridder die niets liever doet dan lezen. Maar mama en papa vinden dat een ridder af en toe moet vechten. Daarom sturen ze Leo op pad om een draak te temmen …
 
Wat verwacht je van een ridder? Dat hij heel stoer is, dat hij goed kan vechten en dat hij jonkvrouwen gaat redden?
Wel, ik kan je vetellen dat deze ridder een uitzondering is. Deze ridder wil niet vechten maar leest liever boeken (en gelijk heeft hij!).
Tijdens het voorlezen van het verhaal konden de kinderen per 2 nadenken over ridders, enge beesten, trollen en draken en hoe deze best worden overwonnen. Er werden ook tekeningen gemaakt van hoe zij dachten dat deze eruit zagen.
Daarna werden de prenten getoond en voorgelezen hoe onze ridder de engerds verslagen heeft.
De ridder die niet wilde vechten deed dit door boeken en verhalen voor te lezen, geweldig niet?
 
Na het verhaal konden de kinderen nog een bladwijzer maken van de ridder die niet wilde vechten of een miniboekje waarin ze zelf de verhalen konden verzinnen die de ridder voorleest voor de Griffioen, de trol en de draak.
Een heel leuk verhaal dat ode brengt aan het (voor)lezen
 
________________________________________________________________________________________________________________
 
8 november 2016
 
Boekenles 6L: Het land van de grote woordfabriek
 
Kaft boek
 
In het land van de grote woordfabriek kosten woorden handenvol geld. Mensen zijn er dan ook erg zuinig op. Florian wil Siebelle laten weten wat hij voor haar voelt, en heeft zorgvuldig de juiste woorden gezocht…
 
Bij het beluisteren van dit verhaal werd er nagedacht over woorden. Wat zijn dure woorden? Wat zijn wegwerpwoorden? Wat als we woorden zouden moeten kopen? Welke woorden zijn dan zeker belangrijk en welke woorden zijn overbodig?
Hoe kunnen we ons verstaanbaar maken wanneer we niet de juiste woorden hebben? Hoe pakken we dat aan?
Heel wat vragen waarop we een antwoord probeerden te vinden en heel wat problemen die we zelf probeerden op te lossen.
 
Wanneer we het hele verhaal beluisterd hadden gingen we aan de slag met allerhande woordspelletjes.
Zo konden ze galgje spelen, woordensommen en woordenslangen maken, nieuwe woorden bedenken, zoveel mogelijk woorden bedenken die beginnen met een bepaalde letter, een woordencollage maken, enz…
 
Kortom, we speelden met woorden, zinnen en taal en konden zo de schoonheid van taal ondervinden.
 
________________________________________________________________________________________________________________
 
18 oktober 2016
25 oktober 2016
 
Boekenles 3L a / b: Het boek van Niete
 
het-boek-van-niete
 
Het zal je maar overkomen: alleen achterblijven op een eiland zonder een cent op zak.
Alleen met een koffertje vol boeken en wat kleren.
Dat gebeurt er met Titia…
Gelukkig is het eiland Niete geen verlaten eiland. Zij leert er snel Pepijn kennen en ook de vriendelijke boekverkoper Olle.
Maar ook met de kolonel maakt zij kennis. En die houdt niet van boeken…
 
Niete… Wat is dat? Wie is dat? Waar is dat?
Allemaal vragen waar we even bij stilstonden.
Onze nieuwsgierigheid was geprikkeld en we waren klaar om het eerste hoofdstuk te beluisteren.
Onze nieuwsgierigheid werd nog meer geprikkeld, maar jammer genoeg hield het voorlezen hier op.
 
Nu werden er groepjes gemaakt en gingen ze op reis door het boek, zonder het boek te kennen.
Elk groepje kreeg drie hoofdstukken van het boek te verwerken. Niet om te lezen, niet om voorgelezen te worden, maar om op stap te gaan in het verhaal, om een klein beetje te weten te komen hoe het verhaal verder zou gaan, om … getriggerd te worden.
En zo leefden we ons toch al iets meer in het verhaal in.
Op deze manier kwamen we ook iets meer over lezen en de gezelligheid hiervan, het op reis gaan in boeken en het zich verliezen in boeken te weten.
Wanneer iedereen klaar was konden ze kort aan elkaar vertellen wat ze te weten gekomen zijn.
Maar klopt dit wel allemaal? Gebeurt dit wel echt in het boek? Nog zoveel vragen…
Na aandringen werd nog een hoofdstuk voorgelezen, maar… nu weten ze nog niet alles natuurlijk…
Daarom werd het boek meegegeven naar de klas om verder voor te lezen.
 
En benieuwd zijn ze wel.
Een heel leuk verhaal dat lezen en boeken aanprijst!
 
________________________________________________________________________________________________________________
 
11 oktober 2016
 
Boekenles 5L: De fantastische vliegende boeken van Marius Mindermeer
 
de-fantastische-vliegende-boeken-van-marius-mindermeer
 
Marius Mindermeer hield van woorden.
Hij hield van verhalen.
Hij hield van boeken.
Maar in elk verhaal gebeurt wel iets vervelends.
Op een dag werd de hemel donker. De wind begon te waaien en woei en woei… tot alles wat Marius kende verwaaid was.
Maar de kracht van een verhaal zal alles redden.
De fantastische vliegende boeken van Marius Mindermeer is een feestelijke liefdes- verklaring aan het boek en aan het vertellen van verhalen.
Een prachtig prenten- boek voor jong en oud, dat alles in zich heeft een klassieker te worden. Het prentenboek is gebaseerd op de gelijknamige Oscarwinnende korte animatie film.
 
Na het beluisteren van dit prachtige verhaal gingen we aan de slag in groepjes. Er werd gewerkt met een doorschuifsysteem zodat iedereen alle opdrachten kon uitvoeren.
Bij opdracht 1 kregen ze een blad met allerlei vraagjes. Deze moesten ze trachten te beantwoorden door de antwoorden via internet op te zoeken.
Bij opdracht 2 werd het boek heel uitvoerig besproken en konden we nog enkele leuke zaken ontdekken die niet onmiddellijk opgevallen waren bij het beluisteren en bekijken van het verhaal.
Bij opdracht 3 werd de animatiefilm bekeken. Deze is heel prachtig en kan je bekijken via: https://www.youtube.com/watch?v=zllJqbMAa9Y
 
Dit boek is één van mijn favorieten. Wanneer je dit boek leest of de animatiefilm bekijkt krijg je zoveel zin om in boeken te duiken!
Zeker eens proberen!
 
 
________________________________________________________________________________________________________________
 
 
4 oktober 2016
 
Boekenles 2L: De ongelooflijk bijzondere boekeneter
Hoe kies ik een boek?
Kaft boek
 
          Harry is dol op boeken. Niet zoals de meeste mensen van boeken houden.                  
Nee, Harry houdt ervan ze op te eten. En het fijne is: hij wordt er nog slim van ook!
Harry eet het ene boek na het andere op.
Maar op een dag krijgt hij buikpijn en begint hij allerlei onzin uit te kramen.
Harry moet eigenlijk stoppen met boeken verslinden, maar kan hij nee zeggen tegen zijn favoriete hapje?
 
Dit leuke verhaal werd voorgelezen met de kamishibai, dit is een Japans verteltheater in een kastje waarin grote prenten getoond worden terwijl het verhaal verteld wordt.
Maar voor het verhaal verteld werd stonden we even stil bij de titel. Ze kregen de prent van Harry nog niet te zien en moesten bedenken hoe volgens hen een boekeneter eruit zou zien.
Hiervan mochten ze een tekening maken die we achteraf konden vergelijken met de boekeneter van het boek.
Er waren heel leuke boekeneters bij maar dat dit een jongetje was hadden ze niet verwacht.
Na het verhaal konden ze even vertellen wat ze van het verhaal vonden. 
Naar aanleiding van dit verhaal, en Harry zijn, nogal eigenaardige, manier van boeken kiezen en verslinden stonden we stil bij onze manier van boeken kiezen. 
Is dit gemakkelijk? 
Hoe doen we dat?
Waar moeten we rekening mee houden?
Welk boek past best bij ons?
Hievoor hebben we een miniboekje gemaakt dat ons helpt om boeken te kiezen. Dit boekje kunnen ze in hun leesvoerzak steken voor wanneer ze naar de bibliotheek gaan. 
Wanneer ze moeite hebben om een boek te kiezen kunnen ze hun miniboekje erbij nemen en de tips nog eens bekijken en toepassen.
 
Dit zijn de tips:
– bekijk de kaft van het boek: spreekt die mij aan?
– lees de titel: wat stel ik mij hierbij voor? Spreekt dit mij aan?
– lees de achterflap met de korte inhoud. Komt dit overeen met wat ik dacht? Spreekt het mij nog steeds aan?
– kijk in het boek en lees 1 pagina. Doe hierbij de 5-vingertest:
Bij elk moeilijk woord dat je tegenkomt steek je een vinger omhoog.
Wanneer je 5 vingers omhoog gestoken hebt bij deze pagina is het boek te moeilijk voor jou en kies je best een ander boek.
Wanneer je minder vingers omhoog gestoken hebt kan je dit boek gaan lezen.
– veel leesplezier!
________________________________________________________________________________________________________________
 
 
20 september 2016
 
Boekenles 4L: Roald Dahl

roald-dahl

Op 13 september zou Roald Dahl 100 jaar geworden zijn.

Daarom dat ik de kinderen van het vierde leerjaar wilde laten kennis maken met deze grote auteur.

Hij schreef boeken voor zowel kinderen als volwassenen. Zijn schrijfstijl was bijzonder: de verhalen voor volwassenen zijn vaak bizar en die voor kinderen grappig, vreemd, onvoorspelbaar, griezelig en af en toe een beetje sadistisch. Zijn kinderboeken werden van tekeningen voorzien door Quentin Blake. (Wikipedia)

De bedoeling was dat ze, door te gaan snuisteren in zijn boeken, kennis maakten met zijn prachtige schrijfstijl, zijn boeken en zijn leven.

Hiervoor kregen ze 3 soorten vragen die ze via een dobbelsteen konden bemachtigen. Boekvragen (om de antwoorden in zijn boeken te gaan zoeken), Zoekvragen (om via internet, zijn boeken en teksten de antwoorden te zoeken) en doevragen (om te doen natuurlijk). Bij elk juist antwoord konden ze een puzzelstuk verdienen. Er konden dus 3 puzzels gemaakt worden die betrekking hadden op Roald Dahl.

Wat ze zoal te weten gekomen zijn moet je maar navragen al wil ik al enkele weetjes prijsgeven:

Wist je dat:

Roald Dahl eigenlijk van Noorse afkomst is?

hij gevechtspiloot geweest is in de Tweede Wereldoorlog?

hij 5 kinderen had?

dat Sophie uit 'De GVR' genoemd is naar zijn kleindochter?

Meer ga ik je niet vertellen. Wat ik zeker wel nog kwijt wil is dat je de boeken van Roald Dahl echt eens moet lezen, zelfs als volwassene. Ze zijn super leuk, en je kan je er helemaal in verliezen.

Hopelijk hebben de leerlingen van het vierde leerjaar de smaak te pakken gekregen en willen ze Roald Dahl allemaal beginnen lezen.

________________________________________________________________________________________________________________

 

september – juni 2016-2017

Afbeeldingsresultaat voor kwartiermakers willewete

Onze school doet dit jaar mee aan het leesproject kwartiermakers. Alle kinderen van het tweede tot en met het zesde leerjaar krijgen elke schooldag een kwartier de tijd om vrij te lezen.

Kinderen die veel lezen, hebben een grotere woordenschat dan kinderen die weinig lezen én hebben meer inzicht in de opbouw van teksten.

Met een hogere leesvaardigheid worden bovendien ook andere vakken toegankelijker en kunnen kinderen hun talenten beter ontwikkelen. Lezen is van cruciaal belang.

Ondersteun je onze school met kwartiermakers? Lees dan ook thuis elke dag een kwartier met je kind!

Gouden tips:

  • Ga samen naar de bibliotheek. Je kind kan er gratis boeken lenen en zo een persoonlijke leesvoorkeur ontwikkelen.
  • Kies boeken die passen bij de interesses van je kind.
  • Lees voor en blijf voorlezen, ook als je kind al zelfstandig kan lezen. Kinderen worden graag voorgelezen en zullen nieuwsgierig zijn naar het vervolg.
  • Praat over wat jij leest of voorleest. Kinderen leren veel van boekenpraatjes.
  • Lees zelf ook in de aanwezigheid van je kind. Voorbeeldgedrag is heel belangrijk. Toon wat jij graag leest en wat jou ontspant.
  • Zorg dat er boeken, tijdschriften, strips … op een vaste plek in huis liggen.
  • Kinderen genieten van een voorleesverhaal voor het slapengaan.
  • Of geef je kind een kwartier de tijd om zelf te lezen voor het slapengaan. Lezen is een rustgevende activiteit om een drukke dag mee af te ronden.
  • Koop af en toe een boek voor je kind.