RINKELING
 
 
 
Boekenjuf  
 
 
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
19 maart 2021
 
Boekenles L5: Rood Rood Roodkapje
 
 

Er was eens een meisje dat gek was op rood. Al haar kleine wensen waren rood: rode kleren, rood eten en rood speelgoed. Ze gaf zichzelf de mooiste naam die ze kon bedenken: Rood Rood Roodkapje. Jammer genoeg waren haar dagen niet rood, maar grijs. Elke dag moest ze op bezoek bij haar grijze oma. Elke dag met een mandje vol lekkers door het grijze bos. Rood Rood Roodkapje zuchtte ervan. Maar op een dag ontmoette ze in het bos iets nieuws, iets opwindends, iets… zwarts. Een bijzondere bewerking van het bekende sprookje.

Dit verhaal werd verteld met een Kamishibai.
Een Kamishibai, wat is dat?
Het is een Japans verteltheater en ziet er alsvolgt uit:
Hoe werkt dit?
Wel, je steekt er je (grote) prenten in en schuift telkens een blad naar achter terwijl je het verhaal leest.
Eens een andere en leuke manier om een verhaal te vertellen/beluisteren.
Waarom vertel ik dit allemaal?
Omdat de leerlingen van het 5de leerjaar zelf zo'n verhaal gaan moeten maken, daarom.
Maar eerst het verhaal: een grappige en rare bewerking van het bekende sprookje dus.
De leerlingen van het 5de werden in groepen verdeeld a.d.h.v. afbeeldingen van bekende sprookjes… had dit een bedoeling?
Natuurlijk! Want na het beluisteren van dit verhaal werd de opdracht gegeven om van het sprookje dat op hun afbeelding stond, zelf een herwerkte versie te maken.
Een hele uitdaging.
1, kennen ze het sprookje voldoende? (gelukkig zaten we in een bib en konden ze voor de zekerheid gaan neuzen in sprookjesboeken).
2, welke herwerking willen ze? Een grappige, gruwelijke, romantische?
3, Hoe brengen we ons verhaal in beeld? De tekeningen moeten op A3 papier gemaakt worden om in de Kamishibai te kunnen.
4, Hoeveel tekeningen voorzien we?
5, Waar schrijven we onze tekst zodat we het verhaal kunnen vertellen?
Een hoop vragen waarmee rekening gehouden moet worden dus.
Dit kregen we natuurlijk niet allemaal af op 1 boekenles.
De grote lijnen van ons herwerkte sprookje hebben we gemaakt,
De verdere afwerking zal in de klas moeten gebeuren.
Ik ben alleszins benieuwd naar de resultaten.
Ik heb mezelf uitgenodigd om naar de verhalen te komen luisteren wanneer ze voorgesteld worden.
Misschien volgt er hierover dan nog wel een verslagje…
 
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
19 maart 2021
 
Auteurslezing L3 en L4: Tom Schoonooghe en zijn boek Whoopie en het toverpotlood
 
 
Zoals eerder vermeld hadden we op 19 maart een digitale afspraak met Tom Schoonooghe.
Hij stelde zijn boek 'Whoopie en het toverpotlood' voor.
Een heel leuk boek waarbij je met een lampje op zoek kan gaan naar verborgen tekeningen.
Maar dit was niet alles, hij leerde ons ook hoe je moet tekenen (hij is namelijk een illustrator en die maken de tekeningen van een boek).
We mochten zelf voorstellen doen en hij tekende dan voor.
Wauw, hoe hij zo snel knappe tekeningen uit zijn mouw kan schudden laugh
We waren allemaal verbluft.
Maar hé, de tekeningen die wij die dag uit onze mouwen geschud hebben zijn zeker ook vermeldenswaardig! Kijk maar:
 
Alleszins: Bedankt Tom Schoonooghe, we hebben ervan genoten!!!
 
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
9 maart 2021
 
KS + L1 en L2: Verteltent en auteurslezing: Guy Daniëls
 
 
Ook voor de kleuters en L1 en L2 kwam er een auteur naar onze school, met een verteltent nog wel.
Maar geloof me: Corona-veilig!
Voor de kleuters vertelde hij een verhaal, voor 1 en 2 gaf hij ook meer uitleg over hoe een boek gemaakt wordt.

Een hele belevenis waarvan iedereen volop genoot.

Hieronder enkele sfeerbeelden.
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
Van 8 maart tot en met 19 maart 2021
 
Boekenweken: Lezen is een feest!
 
 
En hoe kan je een feest beter starten dan met een receptie en tentoonstelling!
Er hingen her en der prenten omhoog op de speelplaats. Prenten die uit boeken komen en dus met lezen te maken hebben.
Maar uit welke boeken? En waarover zouden die boeken gaan?
Iets om uit te zoeken dus…
Ook in het dorp hingen her en der covers van boeken voor ramen. 
Elke klas ging op zoek naar deze covers. Maar er hing ook nog iets anders aan vast. 
Op elke cover was er een woord aangeduid. 
Met al deze woorden moesten de klassen creatief aan de slag gaan. Hoe ze dat deden, mochten ze helemaal zelf kiezen: een lied, toneel, versje, kunstwerk,… mogelijkheden genoeg.
En het ging over 20 woorden, een hele uitdaging dus.
Ondertussen werd er ook veel gelezen, gekeken en gewerkt in en met boeken.
Je kon er niet omheen: Lezen was een feest!
Als afsluiter ging er een winnaar gekozen worden van de creatieve opdracht, (welliswaar ook digitaal voor de lagere school omdat we niet met zoveel mochte samenkomen)
Maar omdat iedereen zo z'n best gedaan had en er zoveel knappe en originele dingen mee gedaan werden, was dit onmogelijk.
Daarom werd er uit onze feesthoed van 'Lezen is een feest' zowel voor de kleuterschool als voor de lagere school een winnaar getrokken. 
Voor de kleuters was dit K3a en voor de lagere school kwam L5 als winnaar uit de hoed.
Wat hebben ze dan gewonnen?
Natuurlijk iets met boeken, maar ze mogen zelf kiezen wat:
een extra bib-bezoek?
een extra boekenles?
een voorleesmoment?
Ik hoor nog wel wat het zal worden.
Hieronder nog enkele sfeerbeelden van onze boekenweken. 
En wat mij betreft is en blijft lezen een feest!
 
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
5 februari 2021
12 februari 2021
 
Boekenles L6 en L5: Voorbereiden auteurslezing Mark Tijsmans
 
 
Ook voor 5 en 6 zou er tijdens de jeugdboekenmaand een auteur naar de school komen.
Maar opnieuw, met Corona, moesten we afwachten of dit zou lukken.
Er werd opnieuw gebeld en gemaild met, maar omdat Mark het niet zag zitten om de auteurslezing digitaal te doen hebben we  dit uitgesteld tot ergens in mei.
Maar ook hier: we kunnen hem niet uitnodigen als we niets over hem weten. En een slecht figuur slaan door onwetendheid, dat willen we natuurlijk niet.
Dus mochten de leerlingen van 5 en 6 ook via i-pads en een bundel met vragen, gaan spitten in het leven en werk van Mark.
En ook al moeten zij nog iets langer wachen om hem effectief te ontmoeten, ze kijken er alvast naar uit!
Ook hier volgt het verslagje van zijn bezoek achteraf.
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
29 januari 2021
26 februari 2021
 
Boekenles L4 en L3: Voorbereiden auteurslezing Tom Schoonooghe
 
 
Tijdens de jeugdboekenweek zou Tom Schoonooghe, illustrator van kinderboeken, naar onze school komen voor L4 en L3. 
Het is lang spannend geweest met heel die Corona-toestanden.
Na wat afwachten en over en weer gebel en gemail hebben we dan maar besloten om het digitaal te laten doorgaan.
Maar niettegenstaande was het wel belangrijk dat de kinderen weten wie ze nu juist zouden ontmoeten.
Daarom mochten ze op de i-pads allerlei zaken opzoeken over Tom Schoonooghe.
Elke leerling kreeg een bundeltje met vragen over het leven en werk van Tom zodat ze hem al wat beter leerden kennen .
Het was een hele zoektocht maar mijn doel is wel bereikt: uitkijken naar de ontmoeting met Tom Schoonooghe!
Een verslagje hiervan volgt nog!
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
8 januarir 2021
15 januari 2021
 
Boekenles K3a en K3b: Eskimo verveelt zich
 
 

Eskimo woont in een iglo op de Noordpool. Het is er ijskoud. De wind bijt in de neus van Eskimo. Hij kan er niet om lachen. In zijn iglo fantaseert hij over Afrika. Daar is het altijd lekker warm.

Wat is dat 'zich vervelen'?
Vervelen kleuters zich wel eens?
En wat doe je dan?
In dit verhaal kregen ze al een beetje het antwoord op deze vragen, maar toch gaf dit ook stof tot nadenken.
Maar er zit nog meer in dit verhaal, zoals 'zich zorgen maken'.
Wat is dat 'zich zorgen maken?'
Maken kleuters zich wel eens zorgen?
En wat doe je dan,
Ook hier weer stof tot nadenken. Waarover maken we ons zorgen? Waarover maakt Eskimo zich zorgen?
En dan werd Eskimo nog eens ziek ook.
Wat is dat 'ziek zijn'?
Zijn kleuters wel eens ziek?
En wat doe je dan?
Een boek met veel problemen dus?
Of toch niet?
Neenee, geen paniek, alles loopt goed af, maar toch gaf dit boek ons kans tot nadenken.
De kleuters mochten zelf kiezen waarin ze zich een beetje in wilden verdiepen.
Wat is het? Hoe herken je het? Wat kan je ertegen doen? Is er een oplossing? Zo ja, welke kies ik dan?
Dit was niet zo simpel voor onze kleuters, maar er kwamen mooie ideeën uit de bus.
Wegens tijdsgebrek konden we ze niet allemaal uitwerken, maar hopelijk vervelen ze zich niet meer zo vaak, maken ze zich niet teveel zorgen en worden ze niet te vaak ziek met alle tips die gegeven werden.
____________________________________________________________________________________________________________
 
18 december 2020
 
Boekenles K0: Tien kleine schaapjes
 
 
Een herdersjongen loopt over een heuvel bij Bethlehem, en wordt gevolgd door steeds meer schaapjes. Maar dan vertelt een engel over Jezus' geboorte!
 
Wanneer de kleuters in de bib kwamen mochten ze schaapjes zoeken die her en der verstopt waren.
Hoeveel schaapjes hebben we gevonden?
Wat kunnen onze kleinste kleuters flink tellen!!!!
Het waren er 10 en deze werden juist geteld, hoe knap is dat!
Daarna werd het verhaal voorgelezen, elke keer kwam er een schaapje bij, tot het er 10 waren.
En elk schaapje had telkens een ander kenmerk.
Tellen en het geluid en de bewegingen van de schapen nadoen, hoe leuk is dat!
Zo hebben we nog nooit een verhaal gelezen…
Maar dat was nog niet alles.
Onze schaapjes mochten ook op bezoek in de kerststal, juist zoals in het verhaal.
Alle schaapjes mochten bij Jozef, Maria en Jezus gezet worden.
Zo mooi en zo lief.
Tien kleine schaapjes op bezoek bij kindje Jezus, dat zijn er veel!
Dank u voor het bezoek lieve vriendjes!
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
11 december 2020
 
Boekenles L2: Baboesjka: een wereldverhaal uit Rusland
 
 

Ooit woonde in Rusland een oud vrouwtje. Haar huisje stond midden in het bos. Daar woonde ze alleen. Maar eenzaam was ze niet. Ze zorgde voor haar dieren en werkte in de tuin. Op een barre winteravond klopte plots iemand op de deur. Er stonden drie mannen, het leken wel koningen. Ze volgden een ster…

Het kerstverhaal, mooi toch?
Kent iedereen dit wel?
Natuurlijk!
Maar dit Russische verhaal?
Een mooie versie van het kerstverhaal, anders dan hoe wij het kerstverhaal gewoon zijn.
Met een mooie kerstboodschap.
Maar wat is 'Kerst' eigenlijk? Een 'kerstboodschap'?
Zouden alle kerstverhalen een kerstboodschap hebben?
Om dit te weten te komen mochten de groepjes een kerstboekje kiezen en op zoek gaan naar de kerstboodschappen die er al dan niet in verscholen zaten.
 
Niet zo gemakkelijk bleek…
Eerst moet je al goed weten wat een kerstboodschap is.
Dan moet je ze nog zoeken in het boekje.
Daarna moet je de boodschap ook nog vertellen aan al de klasgenoten.
 
Maar voor onze tweedeklassers was dit geen enkel probleem.
Alle kerstboodschappen werden gevonden, al dan niet met wat hulp.
En geloof mij, er waren er hele mooie bij!
Van elkaar helpen tot vrede op aarde.
Als we deze nu allemaal toepassen wordt het een prachtige Kerst!
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
27 november 2020
 
Boekenles K2: De brief van Piet Slim
 
Het verhaal kwam uit dit boek waarin verschillende verhaaltjes staan.
 
Piet slim wil ook een pak, een groot pak als het kan! Maar hoe doet hij dat?
Pakt hij zelf iets uit de boot? Nee, dat mag niet. Dan weet Piet Slim het! Een brief!
 
Wat vraag je aan de Sint? Hoe doe je dat? Vraag je veel? Mag dat? 
Hoe schrijf je een brief? Wat is beleefd en wat niet?
 
Zo moeilijk!
Maar gelukkig hebben wij heel slimme en beleefde kleuters in onze tweede kleuterklas.
Zij weten onmiddellijk wat beleefd is en wat niet, hoe je iets mooi moet vragen en wat je beter niet vraagt.
Geweldig toch?!
 
Maar als ze dan zelf een brief mogen schrijven aan de Sint met wat ze willen, moeten ze toch wel even nadenken:
Vraag ik veel of weinig? Iets groots of iets kleins?
En als ik veel vraag, heb ik dan een groot blad papier nodig?
En bij iets kleins, een klein blad?
 
Daarover mochten ze even nadenken en dan mochten ze een blad papier kiezen dat het best past bij wat ze vragen.
Er werden heel wat grote papieren genomen (hoe zou dat komen?).
De opdracht was dan wel: zie dat je een gepast blad neemt en dat je blad goed vol staat.
Dus:
als je een groot blad neemt, moet je ervoor zorgen dat het vol staat. Neem je een klein, dan moet je zien dat het er allemaal op kan…
Of anders tussenin?
Niet zo simpel.
Maar het liep gelukkig allemaal heel vlot.
Er werden heel wat leuke tekeningen gemaakt en ze konden goed vertellen wat ze 'geschreven' hadden.
En had iedereen het juiste blad gekozen?
Ik denk het wel smiley.
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
20 november 2020
 
Boekenles L5: Opa vlucht
 
 

De opa van Jack was ooit een gevreesd gevechtspiloot.
In de Tweede Wereldoorlog verdedigde hij zijn vaderland, vliegend in een razendsnelle Spitfire. Maar nu is opa vooral een oude en verwarde man, die zijn oorlogsavonturen elke dag opnieuw beleeft …
Daarom besluiten de ouders van Jack om hem naar een bejaardentehuis te sturen. Jack en zijn opa plannen meteen een originele ontsnappingsstunt, maar de gemene directrice juffrouw Knor doet alles om die te verhinderen.

Waarover zou dit boek gaan wanneer je enkel de titel hoort?
Dat was de vraag die de kinderen kregen. 
Gelukkig hadden ze als tip de foto's die gebruikt werden als groepsverdling.
De personages uit het boek werden dan verkend door op zoek te gaan naar de juiste tekeningen bij de beschrijvingen van deze personages. De hoofdpersonages waren hier nog niet bij.
Deze konden ze leren kennen door de proloog die werd voorgelezen.
Daarna begon het echte werk. 
Elke groep mocht een opdracht trekken uit de staander en in de bib op zoek gaan naar de antwoorden die her en der omhoog hingen.
Elke opdracht had te maken met WO II.
Er was heel veel enthousiasme te merken en de reacties waren heel fijn!
'Dat Hitles slecht was wist ik al wel, maar zò slecht!?!, dat wist ik niet' was alvast één van deze reacties.
Er werd al heel wat bijgeleerd en verkend over deze oorlog.
Dan werd nog een stukje voorgelezen uit dit leuke, grappige en spannende boek ter boekpromotie.
 Verschillende kinderen vroegen mij of het boek ook uitgeleend kon worden.
En dat is nu eens echt mijn doel zie! smileyyes
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
30 oktober 2020
 
Boekenles 3l: Het boek van Niete
 

Het zal je maar overkomen: alleen achterblijven op een eiland zonder een cent op zak. Alleen met een koffertje vol boeken en wat kleren. Dat gebeurt er met Titia…

Gelukkig is het eiland Niete geen verlaten eiland. Zij leert er snel Pepijn kennen en ook de vriendelijke boekverkoper Olle. Maar ook met de kolonel maakt zij kennis. En die houdt niet van boeken…

 
Het eerste hoofdstuk van het boek werd voorgelezen.
En wat voor een hoofdstuk! 
Alleen achterblijven op een eiland! Zonder ouders, geld of kennissen!
Benieuwd hoe dat afloopt!
 
Maar dat kwamen onze derde-klassers nog niet te weten. 
Dat is voor later, wanneer de juf de rest van het verhaal voorleest in de klas wanneer er tijd voor is…
Op verkenning gaan in stukjes van het boek ging wel.
De kinderen werden in groepjes verdeeld a.d.h.v. de personages uit het boek en per groepje kregen ze stukjes uit de verschillende hoofdstukken met opdrachten erbij.
De ene opdracht ging al vlotter dan de andere, maar iedereen was betrokken bezig en mits wat hulp lukte alles toch vrij goed.
Nadat iedereen klaar was met de opdrachten werden deze getoond aan de klas.
 
Ik zou je hier graag al meer vertellen over de opdrachten of de hoofdstukken maar dat kan ik echt niet doen…
Je zou toch niet willen dat ik al zaken verklap voordat de juf het heeft voorgelezen!?!
 
Tip: lees het boek misschien zelf eens! Het is echt een aanrader.
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
23 oktober 2020
 
Boekenles 6L: Koning van Katoren
 
 
De 17-jarige Stach droomt er van koning van het land Katoren te worden. De oude koning is zeventien jaar geleden overleden en er is nog steeds geen opvolger gevonden. De zes ministers die het land – tijdelijk – besturen geven Stach zeven opdrachten, als Stach er in slaagt deze te vervullen wordt hij de nieuwe koning van Katoren. Maar zoeken de ministers eigenlijk wel een nieuwe koning?
 
Juf Sara had de leerlingen de opdracht gegeven deze klassieker te lezen.
Ideaal om daar ook een boekenles aan te koppelen!
De klas werd in groepen verdeeld a.d.h.v. de verschillende steden die in het boek aan bod kwamen.
Elke groep/stad kreeg opdrachten over deze stad:
Wat is het probleem van de stad?
Herken je eenzelfde probleem in onze huidige maatschappij?
Hoe lost Stach het probleem op?
Wat zijn mogelijke oplossingen voor de huidige problemen?
 
Daarna mochten ze zelf creatief aan de slag gaan en in de huid van de auteur kruipen.
Ze mochten nl. zelf een probleem verzinnen (realistisch of niet mochten ze zelf kiezen), een naam kiezen voor de stad of het land waar dit probleem zich voordeed en een omschrijving geven van het probleem.
Dan kropen ze in de huid van Stach: hoe zou hij dit probleem aanpakken en oplossen? 
Hier konden ze dus hun creativiteit en fantasie aanspreken om een leuke, originele en grappige oplossing te bedenken.
Wie hiermee klaar was kon nog uitzoeken wie Jan Terlouw is en allerlei zaken over hem opzoeken.
 
Nadien stelde elke groep hun stad/land voor aan de klas.
Er werden heel herkenbare problemen aangehaald.
Konden we hun oplossingen maar uitvoeren, het zou hier snel een betere wereld zijn cheeky
 
Klaar om het volgende boek te lezen?
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
9 oktober 2020
16 oktober 2020
 
Boekenles 3Ka en 3Kb: Platvoetje
 

Als Nikkie naar de badkamer gaat om haar tanden te poetsen, hoort ze iemand heel zacht snurken. Ze kijkt… en kan haar ogen niet geloven: achter haar tandenpoetsbekertje ligt een piepklein heksje te slapen!

Het boek werd getoond en de kleuters mochten vertellen wat ze allemaal zagen.
Zag iedereen het heksje?
Kon iedereen zien dat het een heksje is?
Het verhaal werd voorgelezen en er werd stilgestaan bij de verschillende gevoelens die in het boek aan bod komen.
Waarom was Platvoetje weggevlucht uit het heksenbos?
Waarom lachten ze haar uit?
De reden was dat haar toverspreuken steeds mislukten.
Er gebeurde niet niets… nee, er gebeurde wel telkens iets met haar voeten.
Die werden groter bij elke mislukte toverspreuk en dat vond Platvoetje niet leuk.
 
En dan was het natuurlijk tijd om zelf aan de slag te gaan.
Er werden heel wat toverspreuken bovengehaald en geloof me: ze lukten stuk voor stuk.
Zo werden er beren, dino's, konijnen enz getoverd.
Sindsdien hangen overal in de bib posters met de getoverde zaken omhoog wink.
Maar nog meer (en misschien wel nog erger): er gebeurde ook iets met onze voeten.
Hoe weten we dat? 
Omdat we ze gemeten hebben natuurlijk.
 
Per 2 kregen de kleuters een touwtje waarmee ze hun voeten moesten meten.
Daarna mochten ze hun toverspreuken zeggen en gingen ze hun voeten opnieuw meten.
En geloof het of niet, maar bij iedereen waren ze ofwel groter ofwel kleiner geworden!
Straf hé!
Ik denk dat de mama's en papa's enorm geschrokken zijn die avond!
Gelukkig zijn we op tijd gestopt met toveren, anders konden onze kleuters misschien ook nog vliegen zoals Nikki in het verhaal, en dat zou pas schrikken zijn!
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
2 oktober 2020
 
Boekenles 0K en 1K: Een taart voor kleine beer
 
Kleine Beer is jarig en Varkentje bakt een chocoladetaart voor hem. Haas vindt dat je eerst moet proeven voor je iets weggeeft. En Eend is het daarmee eens. Zo komt het dat Kleine Beer een half opgegeten verjaardagstaart krijgt, maar hij is er toch heel gelukkig mee.
 
Jarig zijn! Leuk toch?
En dan taart krijgen! Nog leuker!
Maar niet zo leuk wanneer ze al voor het grootste deel opgegeten is. En dan nog bijna alle aardbeien op!
 Beer had maar 1 aardbei meer om te proeven. Zo jammer.
Gelukkig is Beer niet te hard teleurgesteld.
Zouden wij dit leuk vinden?
 
Weet je wat? Wij gaan zelf taarten versieren met aardbeien, wie weet krijgt Beer er dan wel meer.
Eerst moesten we wel zelf de aardbeien gaan 'plukken' in de bib.
Wie heeft er gevonden? 
Wie veel?
Wie weinig?
Wie geen enkele?
Er werd gekeken wie hoeveel aardbeien had door te tellen en te vergelijken.
De kleuters die geen aardbeien gevonden hadden kregen er gelukkig toch nog van kleuters die er meer dan 1 gevonden hadden.
Lief hé!
Daarna kreeg elk personage uit het boek een taart en mochten de kleuters deze zelf versieren met de geplukte aardbeien.
Zou Beer er deze keer meer krijgen?
Wanneer iedereen klaar was werd er opnieuw geteld en vergeleken.
Wie heeft de meeste aardbeien gekregen?
Wie de minste?
Waren er taarten die evenveel aardbeien hadden?
 
Wat een knappe kleuters hebben wij toch! Zo kunnen tellen en vergelijken!
Zij hebben enorm hun best gedaan: proficiat!
 
En Beer?
Jammer genoeg had hij ook deze keer de minste aardbeien.
Gelukkig was Beer ook deze keer niet te hard teleurgesteld.
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
25 september 2020
 
Boekenles 1L: De ridder die niet wilde vechten
 
Leo is een rustige, vriendelijke ridder die niets liever doet dan lezen. Maar mama en papa vinden dat een ridder af en toe moet vechten. Daarom sturen ze Leo op pad om een draak te temmen…
  • Wat is een ridder?
  • Wat doet een ridder?
  • Hoe ziet een ridder er uit?
  • Waaraan denk je wanneer je aan een ridder denkt?
  • Waarover zou het boek gaan?

Dat waren de vraagjes die de kinderen uit het eerste leerjaar voorgeschoteld kregen wanneer ze de titel van het boek hoorden.

                                                       Iedereen kent natuurlijk wel een ridder, maar eentje die niet wilt vechten?                                      Raar!

Na het beantwoorden van deze vragen werd het verhaal voorgelezen waarbij er tussendoor vraagjes gesteld werden en opdrachten moesten uitgevoerd worden.

Er kwamen nog verschillende rara wezens in het boek voor. Hoe zouden ze eruit zien? Wat zou de ridder met die rare, maar vooral gevaarlijke wezens doen?

Zijn wij even dapper? En dan vooral dapper door niet te vechten maar door anderen aan te zetten tot lezen?

Dat wordt vanaf nu ons doel: lezen en doen lezen!
Heeft iedereen de leesmicrobe al gevoeld?
Onze eerste-klassers zeker al wel.
____________________________________________________________________________________________________________
 
18 september 2020
 
Boekenles 4L: Symbolen in de bib
 
Vanaf het vierde leerjaar wordt de bib een beetje groter voor jou smiley.
Vanaf dan mag je ook boeken achteraan in de bib kiezen.
Mogen jongere kinderen daar dan geen boeken uit kiezen?
Tuurlijk wel, het is alleen zo dat deze boeken voor de meesten nog een beetje te moeilijk zijn, zowel qua niveau als qua inhoud.
Maar er gaat dus een nieuwe 'boekenwereld' open voor onze vierde-klassers.
Hoe geraak je daar nu wegwijs in?
Hiervoor kan je beroep doen op verschillende symbolen en deze hebben we onderzocht.
 
Zo heb je bijvoorbeeld de letters A-B-C
A = boeken tot het derde leerjaar (al mogen oudere kinderen deze ook nog lezen natuurlijk, als ze maar lezen en het leuk vinden wink)
B = boeken van het vierde tot en met het zesde leerjaar.
C = boeken vanaf 12 jaar (oei, zo oud zijn wij nog niet….! Deze zijn voor onze straffe en grage lezers)
 
Dan heb je nog symbolen die op de ruggen van de boeken staan.
Er werd nogal vlug ontdekt waarvoor deze dienen: zij geven de genres aan:
 
Verder staan er ook nog rare woorden op diezelfde ruggen. 
Zo heb je bijvoorbeeld: ROWL of HEED of KINN
Dat was een moeilijkere zoektocht.
Uiteindelijk kwamen ze te weten dat dit te maken heeft met de auteurs van de boeken. Het zijn de 4 eerste letters van de familienaam.
Waarom helpt dit bij het zoeken?
Als je bijvoorbeeld fan bent van één bepaalde auteur kan dit je helpen.
Maar het is ook bedoeld voor de bibliothecaris (juf Vee dus in ons geval) om de boeken gemakkelijk terug op de juiste plaats te zetten.
Ook wanneer je op ontdekking gegaan bent in een boek tijdens het kiezen, maar het spreekt je toch niet aan: op deze manier kan je het op de juiste plaat terugzetten zodat de volgende kiezer het boek van zijn favoriete auteur nog kan nemen 
 
Als slot werd er nog kennisgemaakt met de boekenbeesten.
Ook zij geven genres aan die ze konden ontdekken via een beschrijving en voorwerpen gekoppeld aan deze genres.
 
 
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
11 september 2020
 
Boekenles 2L: Hoe kies ik een boek?
 
Naar jaarlijkse gewoonte is de eerste boekenles van het tweede leerjaar een ontdekkingstocht in de bib en wat meer uitleg over hoe je best een boek kan kiezen.
Waarom pas in het tweede leerjaar? Er wordt toch al van in de tweede kleuterklas naar de bib gegaan?
Wel, de uitleg is heel simpel:
In de kleuterklas en het eerste leerjaar wordt er nog voornamelijk op zicht gekozen omdat het lezen nog niet, of nog niet helemaal, lukt.
Vanaf het tweede leerjaar komt het lezen goed op gang en kunnen ze al meer een 'echt' boek kiezen.
Maar hoe doe je dat nu best?
Hiervoor zijn er enkele stappen die tijdens deze boekenles onderzocht en ondervonden worden:
1. Je neemt een boek en bekijkt de kaft: Is het een leuke kaft/tekening? Waarover zou het boek gaan? Spreekt het mij aan?
2. Je leest de titel: Komt te titel overeen met de prent? Denk ik nog steeds hetzelfde waarover het boek zou gaan? Spreekt het mij aan?
3. Je bekijkt de achterkant: staat er een korte inhoud? Vertelt die meer over het boek? Komt het overeen met wat ik dacht? Spreekt het mij aan?
4. Je kijkt in het boek: Staat er veel tekst in? Zijn er ook tekeningen? Zijn het grote of kleine letters? Spreekt het mij aan?
5. Je doet best nog vlug de 5-vingertest:
– lees een willekeurige pagina in het boek.
– tel op je vingers de moeilijke woorden die je tegenkomt.
– tel je 5 moeilijke woorden? Dan is het boek te moeilijk, kies best een ander boek.
– tel je minder dan 5 moeilijke woorden? Lees het boek.
 
Om dit alles te onthouden en te leren gebruiken hebben de leerlingen er een mini-boekje van gemaakt dat in hun leesvoerzak blijft zitten. Wanneer ze niet goed weten welk boek te nemen, kunnen ze hier altijd naar teruggrijpen.
 
Veel leesplezier!
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
Onze bib: de plaats waar het leesplezier aangewakkerd wordt!
 
 

____________________________________________________________________________________________________________

september – juni 2020-2021

Afbeeldingsresultaat voor kwartiermakers willewete

Onze school doet dit jaar opnieuw mee aan het leesproject kwartiermakers. Alle kinderen van het eerste tot en met het zesde leerjaar krijgen elke schooldag een kwartier de tijd om vrij te lezen. In het eerste leerjaar start dit uiteraard met voorlezen. Pas wanneer de kinderen zelf kunnen lezen start het echte kwartierlezen voor hen.

Kinderen die veel lezen, hebben een grotere woordenschat dan kinderen die weinig lezen én hebben meer inzicht in de opbouw van teksten.

Met een hogere leesvaardigheid worden bovendien ook andere vakken toegankelijker en kunnen kinderen hun talenten beter ontwikkelen. Lezen is van cruciaal belang.

Ondersteun je onze school met kwartiermakers? Lees dan ook thuis elke dag een kwartier met je kind!

Gouden tips:

  • Ga samen naar de bibliotheek. Je kind kan er gratis boeken lenen en zo een persoonlijke leesvoorkeur ontwikkelen.
  • Kies boeken die passen bij de interesses van je kind.
  • Lees voor en blijf voorlezen, ook als je kind al zelfstandig kan lezen. Kinderen worden graag voorgelezen en zullen nieuwsgierig zijn naar het vervolg.
  • Praat over wat jij leest of voorleest. Kinderen leren veel van boekenpraatjes.
  • Lees zelf ook in de aanwezigheid van je kind. Voorbeeldgedrag is heel belangrijk. Toon wat jij graag leest en wat jou ontspant.
  • Zorg dat er boeken, tijdschriften, strips … op een vaste plek in huis liggen.
  • Kinderen genieten van een voorleesverhaal voor het slapengaan.
  • Of geef je kind een kwartier de tijd om zelf te lezen voor het slapengaan. Lezen is een rustgevende activiteit om een drukke dag mee af te ronden.
  • Koop af en toe een boek voor je kind.