RINKELING
 
 
 
Boekenjuf  
 
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
22 februari 2019
14 maart 2019
15 maart 2019
 
Boekenles 6L, 5Lb, 5La: Voorbereiden auteurslezing Mark Tijsmans
 
 
Op 20 maart komt auteur Mark Tijsmans naar onze school voor 5 en 6L.
Het zou natuurlijk leuk zijn mochten de leerlingen tegen dan weten wie hij is. 
Daarom dat we in deze boekenles al eens kennismaken met hem en zijn veelzijdige carrière.
 
Om de groepen te verdelen werden er enkele covers van zijn boeken verknipt tot puzzels. Elke leerling kreeg een puzzelstuk en ging op zoek naar de andere stukken van de puzzel. Door deze samen te leggen en de link tussen de verschillende puzzels te zoeken kwamen ze te weten over wie deze boekenles zou gaan.
Ze waren zeker enthousiast om te horen dat hij naar onze school komt.
 
Elke leerling kreeg en bundeltje met allemaal vragen over Mark Tijsmans, sommige over zijn carrière, andere over zijn boeken, nog andere over het leven dat de boeken zijn gaan leiden, enz…
Per groep konden ze m.b.v. de ipads op zoek gaan naar de antwoorden.
De ene groep zocht de antwoorden op de vragen van pagina 1, de volgende groep die van pagina 2, een andere groep die van pagina 3 en dan ook een groep voor pagina 4.
Wanneer ze alle vragen hadden opgelost werd er een rondgang gehouden.
Elk groepslid (buiten 1 iemand) ging op bezoek bij een andere groep om hun antwoorden te weten te komen. Het groepslid dat was blijven zitten gaf de antwoorden aan de bezoekende kinderen.
Daarna ging iedereen terug naar hun groep en werden alle antwoorden aangevuld.
Op deze manier zou iedereen genoeg moeten weten over het reilen en zeilen van Mark Tijsmans.
 
Maar ja, hij komt naar onze school, dus zaken die we nog niet teweten gekomen waren en nog andere vragen kunnen we hem ook zelf stellen…
Ook daarover konden de leerlingen nog nadenken en hun vragen noteren om ze te stellen tijdens zijn bezoek.
 
Ik ben alleszins heel benieuwd wat Mark Tijsmans ons allemaal te vertellen heeft en de leerlingen ook.
Hij komt naar onze school dankzij subsidies van VLF 
 
Een verslag volgt dus zeker nog achteraf.
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
15 februari 2019
 
Boekenles 3L: Brieven aan mijn kikkerprins
 
 

Prinses LuiPels verveelt zich dood. De koning en de koningin hebben geen tijd voor hun dochter, het personeel vindt de prinses een vervelend wicht en geen prins kijkt naar haar om. Maar als prinses LuiPels op een dag bij de vijver een kikker ontdekt, verandert alles…

Een titel die tot de verbeelding spreekt… of doet denken aan een gekend sprookje?
En toch is het zeer verrassend!
 
Maar eerst de groepen verdelen… op een leuke manier.
Elke leerling kreeg een afbeelding van prinses LuiPels die op een bepaalde manier op een stoel zit.
Deze houding moesten ze nabootsen en door rond te kijken en te zien wie op dezelfde manier op z'n stoel zat ( of eerder hing) kwamen ze te weten bij wie ze in de groep zaten.
 
Daarna gingen we aan de slag.
Ook de kinderen dachten het verhaal te kennen en konden samen bedenken hoe volgens hen het verhaal zou verlopen.
De brieven werden geschreven op een schrijfmachine. Kennen de kinderen dit?
Gelukkig had ik er één mee en konden ze hiermee kennis maken. De vergelijking met een computer werd gemaakt en de voor- en nadelen van beiden werden besproken.
 
De brieven werden voorgelezen met tussendoor enkele opdrachten.
Zo werd er gewogen, zelf een brief geschreven naar de kikkerprins en ze mochten zelfs iets komen typen op de schrijfmachine.
Voor het einde van het verhaal konden ze nog zelf bedenken hoe het zou aflopen nu ze toch al heel wat brieven hadden gehoord.
Wie had het bij het rechte eind?
Dat gaan we hier niet verklappen, als je wil weten hoe het verhaal afloopt moet je het boek zelf maar eens lezen!
 
Zeker een aanrader.
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
1 februari 2019
 
Boekenles 4L: Stap eens in een gedicht!
 
Om in de gedichtensfeer te blijven werd deze boekenles een kennismaking met verschillende soorten gedichten.
Om de groepen te verdelen werden enkele ouwe getrouwe kinderversjes verknipt en uitgedeeld. Door de zinnen samen te plakken en te ontdekken welke zinnen bij welke versjes hoorden werden de groepen gevormd. Dit bleek niet zo simpel te zijn, tijd om de kinderversjes nog eens boven te halen misschien…
 
Toen de groepen gevormd waren kreeg elke groep een ander soort gedicht om te maken. 
Hoe het gedicht eruit moest zien konden ze lezen op hun instructieblad met extra uitleg en soms een voorbeeld van zo'n gedicht.
 
Volgende gedichten werden gemaakt:
– Rijmgedicht AABB of ABAB: elke 2 aaneensluitende zinnen rijmen of om de 2 zinnen rijmen.
– Alliteratiegedicht: gedicht met telkens dezelfde beginnende letter.
– Haiku: 3 regels met 17 lettergrepen (5-7-5) over de natuur maar rijmt niet.
– Achrostichon: naamgedicht, eerste letter van elke regel vormen een woord. Het gedicht wordt van deze letters gemaakt.
– Prozagedicht: van een krantenbericht een gedicht maken.
– Figuurgedicht: gedicht schrijven in de vorm van het onderwerp waarover het gaat.
 
Wanneer de gedichten klaar waren mochten ze deze her en der op school op spiegels gaan schrijven zodat iedereen ze kon lezen. 
Dit vonden ze misschien nog wel het leukst van al ;-).
Hieronder kan je ze bewonderen
 
 
Aan jullie om te ontdekken welk gedicht bij welke naam hoort (als je ze allemaal kan lezen tenminste)
Succes!
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
31 januari 2019
 
Gedichtendag
 
In elke klas werd er volop gedicht, elk op zijn eigen manier en naar eigen initiatief.
Er werden zelf gedichten gemaakt, er werden gedichten herwerkt, er werden gedichten besproken enz…
Ook de collega's gingen aan het dichten en zo werd onze leraarskamer aangekleed met enkele mooie, leuke en passende gedichten.
Hieronder een voorbeeld:
 

Een goede collega is…

  • Iemand die er staat

Als het je minder goed gaat.

 

  • Iemand die ideeën steelt

Maar er ook graag met je deelt.

 

  • Iemand die je heel vaak ziet

En je ook veel vriendschap biedt.

 

  • Iemand die zorgt voor wat zwier

En ook tonnen vol plezier.

 

  • Iemand die er wil voor zorgen

Dat je naar je werk wil elke morgen.

 

  • Iemand die je apprecieert

En een goede sfeer ambieert

 

  • Iemand lief, vrolijk en ook blij

En zo iemand… dat ben jij!

 

Vee

 
____________________________________________________________________________________________________________
 
18 januari 2019
 
Boekenles 1L: Schaap zoekt groen
 
 

Een kleurrijk boek over verhuizen, nieuwe buren en groen in de stad.

Schaap is verhuisd naar een flat in de stad en hij mist zijn groene wei. Hij gaat bij zijn nieuwe buren op zoek naar een beetje groen, kunnen ze hem helpen?

Het verhaal werd verteld a.d.h.v. een powerpoint presentatie. 
Eerst werd het voorgelezen en was er ruimte voor reacties. Daarna werd het opnieuw voorgelezen met aandacht voor de details, en als je het boek kent weet je dat er wel heel wat details te bespeuren zijn.
De verwerking zou zijn dat ze zelf een collage mochten maken over het boek met aandacht voor details, maar doordat ik weggeroepen werd om iets anders te gaan doen is dit jammer genoeg niet kunnen doorgaan.
Toch blij dat ze hebben kunnen genieten van het verhaal.
Volgende keer beter.
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
11 januari 2019
 
Boekenles 2L: Op zoek in de stad
 
 
Otto is met zijn mama en zijn broer in de supermarkt. Hij moet plassen, maar waar kan hij in deze drukte een wc vinden? Hij begint aan een lange zoektocht, die hem naar allerlei plekken in de stad brengt. Raakt hij zijn plas uiteindelijk kwijt?
 
Je helemaal verliezen in een zoekboek, dat is toch het leukste wat er is!
De kinderen van het tweede leerjaar mochten dit meemaken.
Ze werden eerst verdeeld in groepjes van twee en dan gingen ze aan de slag.
Ze moesten niet zomaar zoeken maar moesten vragen stellen, want dit boek was een spel.
Elke leerling moest een personage uitzoeken en gaf een korte beschrijving van dit personage of van de omgeving waar deze zich bevond.
Dan kon het vragen stellen beginnen. Het moesten vragen zijn waar de ander enkel met ja of nee kon antwoorden, zo'n beetje als bij 'Wie is het'.
Wie als eerste het gekozen personage gevonden had was de winnaar.
Daarna kregen ze de te zoeken opdrachten uit het boek en konden ze daar samen naar op zoek. 
Sommigen hebben heel wat prenten uit het boek afgezocht, andere deden er iets langer over, maar dat het leuk was stond vast.
 
Natuurlijk zat er ook een verhaal achter en dat werd hen niet onthouden.
Hopelijk hebben zij nooit voor wat Otto voorhad…
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
8 januari 2019
 
Start boekenjury
 
Om het lezen te promoten en om ook buiten de boekenlessen aan lezen en leesplezier te werken ben ik gestart met het oprichten van een boekenjury voor de 2de en 3de graad.
Ik was in de klassen rondgegaan om het idee te verkondigen en had niet verwacht dat er zoveel enthousiastelingen zouden zijn.
Maar ik was natuurlijk super blij.
Omdat er zoveel kandidaten waren heb ik groepjes moeten maken en zullen het dus ook telkens anderen zijn die in de boekenjury zetelen.
 
Wat is nu de bedoeling?
Per groepje komen we 2 keer bij elkaar. De eerste keer om boeken te kiezen die we gaan beoordelen. 
De tweede keer om onze keuzes bekend te maken.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de boeken tussendoor gelezen worden, anders is het nogal moeilijk om te kiezen.
 
De winnende boeken worden dan gepromoot in de klassen en de juryleden mogen kort toelichten waarom dit boek echt wel gelezen moet worden.
 
Op het einde van het schooljaar zet ik op deze pagina de winnende boeken.
Dit kan dan een aanleiding zijn om deze boeken in de vakantie te lezen.
 
 ____________________________________________________________________________________________________________
 
18 december 2018
 
Boekenles 0K: Karel viert Kerstmis!
 

Ik ben Karel. Het is Kerstmis. Dat vier ik samen met mijn familie. Lekker eten, lichtjes en toffe cadeautjes, het wordt vast weer heel gezellig.

Wat is Kerstmis? Wat is een kerstboom? Wie zijn mama Maria en papa Jozef? 
En kindje Jezus?
Karel weet overal antwoorden op en nu onze jongste kleuters ook.
Ik ben ook heel wat te weten gekomen!
Onze jongste kleuters mogen mee kerstbomen versieren, ze mogen mee naar de winkel (om lekkere dingen te kopen).
Ze lusten graag spaghetti of pannenkoeken of… mmm!
En wat nog straffer is: ze kunnen perfect een tafel dekken!
Via een stappenplan hebben ze dit perfect gedaan, en zelfs de borden, bekers, messen en vorken kleur per kleur!
Daarna mochten ze mooie kralenkettingen maken (zoals Karel) en ook dit ging perfect!
Knappe kleuters hoor!
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
10 december 2018
 
Boekenles 5Lb: Slaapkamernachtdieren
 
 

Weet je waarom er ’s ochtends blauwe plekken op je benen zitten? Omdat de Inktslurper op bezoek was! Deze en nog andere slaapkamernachtdieren vind je van A tot Z terug in dit hilarisch leuke boek.

Als je moet vervangen in een klas, wat doe je dan beter als boekenjuf? 
Een boekenles geven natuurlijk!
5Lb had dit geluk (juist zoals 4L bij operatie Bernie Buiten).
En zeker zo vlak voor de examens kan wat leuke ontspanning wonderen doen.
Dit leuke boek past volledig in dit plaatje.
 
Elk slaapkamernachtdier heeft een heel specifiek uiterlijk en een nog meer specifiekere naam.
De leerlingen mochten dan ook proberen om elke naam aan het juiste dier te geven.
Niet zo simpel! Ook al kregen ze een omschrijving van het dier, toch was het een hele opgave.
Wanneer elk dier zijn juiste naam gekregen had moesten ze ook nog eens op zoek gaan waar deze dieren zich schuilhouden in onze slaapkamer.
Weer een onbegonnen opdracht! Doch, wie goed leest of luistert kan dit toch wel ontdekken…
Misschien heb je het al gemerkt (of nog niet, dan moet je er maar eens op letten), maar volgens mij zijn alle leerlingen van 5Lb heel hun slaapkamer overhoop aan het halen op zoek naar slaapkamernachtdieren.
Misschien hebben ze er zelfs nieuwe ontdekt!
Ik heb alleszins al een nieuwe soort leren kennen door een leerling uit deze klas die er een nieuwe gevonden heeft!
Wie weet volgen er nog…
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
7 december 2018
 
Boekenles 2K: Plotter wil een kerstcadeautje
 
 
Plotter heeft voor kerst een knuffelbeest gevraagd waar hij voor kan zorgen. Het is fijn in huis, er staat een kerstboom, mama maakt een kerstdiner, oma en opa komen! Maar onder de kerstboom… ligt geen pakje voor Plotter. ‘Vergeten…’ slikt Plotter, ‘ze zijn me vergeten’.
 
Hoe erg is dat, geen cadeautje krijgen met Kerstmis! 
Dat kan toch niet!
Gelukkig ontdekten we bij het beluisteren van het verhaal dat het allemaal een misverstand was.
Maar stel je toch maar eens voor: niet genoeg cadeautjes voor iedereen. Hoe los je zoiets op?
Wel, dat hebben we zelf uitgeprobeerd in de tweede kleuterklas.
De klas werd in groepjes verdeeld en elk groepje kreeg een aantal pakjes.
Jammer genoeg had niet elk groepje evenveel pakjes en hadden sommige groepjes er meer en andere minder.
Dan moest er natuurlijk een oplossing gezocht worden voor dit probleem.
Wat een slimme en eerlijke kleuters toch in die tweede kleuterklas. Zij kwamen zelf met het voorstel af om van de groepen die meer pakjes hadden er te geven aan de groepen die er minder hadden zodat iedereen er uiteindelijk evenveel had.
Knap toch!
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
30 november 2018
 
Boekenles 3K: Derde schoorsteen rechts.
 
 

Fik moet verhuizen. Naar de hoogste flat van de stad. En het is bijna Pakjesavond… Hoe moet dat nu? Weet Sinterklaas wel waar hij heen gaat? Komen die cadeaus straks wel goed terecht? En hoe komt een paard op een flat? Fik bedenkt een plan. Hij zal Sint en Piet de weg wijzen.

Wat een klein boekje! Maar met een mooi, groot verhaal!
Want wat een probleem! Verhuizen naar een flat, juist op de avond dat Sint en Piet hun cadeautjes brengen…
Ik zou er ook niet gerust in zijn. Gelukkig weten Fik, maar ook de kleuters van de derde kleuterklas wel een oplossing.
Een kaart maken voor de Sint!
Een brief schrijven met het nieuwe adres!
Pijlen tekenen… op de schoorstenen
(dus op de daken! oei: gevaarlijk!!!)
Gelukkig gingen wij met de kleuters een kaart maken en niet echt op de daken pijlen gaan tekenen.
Maar hoe maak je een kaart? Wat zijn herkenningspunten? Waarop moeten we letten?
Hoe kan je laten zien waar je moet zijn?
Op al deze vragen werden antwoorden gevonden, dus ik denk dat de Sint de weg gevonden heeft naar de derde kleuterklas.
Wat een topteam toch!
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
22 november 2018
 
Boekenles 4L: Operatie Bernie Buiten
 
 
Cath woont samen mat haar mama in een knus rijhuisje. Het is net ruim genoeg voor hen twee. Er kan echt niemand bij.

Maar daar denkt de mama van Cath anders over. Sinds ze Bernie heeft leren kennen, loopt ze met haar hoofd in de wolken. En erger nog, ze wil dat Bernie veel meer tijd met haar en Cath gaat doorbrengen. Dat is dik tegen de zin van Cath. Maar Cath heeft een superplan. Operatie Bernie Buiten gaat van start.

De kinderen hun nieuwsgierigheid was al snel gewekt.
Wie is Bernie?
Welke operatie moet hij ondergaan? 
Wie van de drie personages op de cover is Bernie?
Hoe voelen deze personages zich?
 
Allemaal vragen die we ons stelden. We konden dus beter snel proberen te weten komen hoe het verhaal gaat.
Het eerste hoofdstuk werd voorgelezen, de overige hoofdstukken werden verdeeld over de kinderen, deze konden ze per twee doorlezen.
Nadien mochten ze proberen om de tekeningen uit het boek bij hun hoofdstuk te plaatsen en konden ze ook vertellen waarom ze dit dachten. Dit bleek niet zo simpel te zijn als gedacht.
Elk groepje bracht een kort verslagje van hun hoofdstuk naar voor en op deze manier konden we heel het verhaal toch te weten komen.
Jammer genoeg was er niet genoeg tijd om alles te doen.
Misschien komen ze het einde dan toch nog te weten als ze zelf het boek gaan lezen…?
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
Week van 19 november 2018
 
Voorleesweek
 
 
Dit jaar stond voorlezen aan baby's en peuters in de kijker.
Onze 5de en 6de klassers hebben dit dan ook gedaan.
Alle onthaalouders en crêches in Brussegem die dit wilden hebben kinderen over de vloer gekregen om te komen voorlezen.
Onze grootsten ontdekten wel dat het niet zo gemakkelijk is om voor te lezen voor zo'n kleine ukkies. 
Reageren doen ze niet echt (zeker niet met zo'n groot aantal grote kinderen die ze dan nog niet echt kennen) en anderen kunnen dan weer niet zo goed stilzitten (of juist wel)…
Kortom, het was een heel aparte en leuke ervaring.
 
Maar ook op onze school werd veel voorgelezen.
Juffen wisselden al eens van klas om te gaan voorlezen.
Groepjes kinderen vielen binnen bij andere klassen of juffen of directie of … om hen voor te lezen.
Er werd op de speelplaats voorgelezen, in de kelder, in de gang.
Er werd 's ochtends voorgelezen voor de ouders die met hun kinderen op school toekwamen.
Er werd zelfs voorgelezen op het grootouderfeest waar de grootouders geduldig aan het wachten waren op hun kleinkinderen.
 
Kortom, de voorleesweek heeft opnieuw zijn naam eer aangedaan op onze school, waarvoor dank aan alle voorlezers!
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
16 november 2018
 
Boekenles 1Ka + 1Kb: Spook wil…
 

Spook wil… flink zijn: groot en sterk, graag nog eens lekker op schoot, een appel: rond en gezond, van papa een klinkende zoen, spoken: uren lang. En nog veel meer. Spook wil ook spelen, maar… de kindjes zijn bang. “Spookje, spookje lief en klein. Wil je soms MIJN vriendje zijn?”

Wie van jullie wil niet groot en sterk zijn? Of winnen met een belangrijke wedstrijd, of knuffelen, of… veel vriendjes hebben?
Spook wil dit ook allemaal, maar ik ben bang van spoken, dus mijn vriend worden? Ik weet het niet.
Gelukkig zitten er in onze twee eerste kleuterklassen heel stoere kleuters die niet bang zijn van spoken en dus graag vriend willen worden van Spook.
Ze worden zelfs zelf graag al eens een spook, en geloof me, dit kunnen ze heel goed, ik werd op slag weer bang.
Er zijn grote spoken, kleine, dikke, dunne, kortom: je hebt er in alle maten en soorten. Maar welk laken past voor welk spook?
Een klein spook met een veel te groot laken of een groot spook met een veel te klein laken, dat kan toch niet hé!
De kleuters mochten zelf op zoek gaan naar wat best voor hen past om spook te spelen.
Onze kleuters mochten dan ook spoken van groot naar klein of van klein naar groot leggen.
Soms was er wel wat discussie welke nu juist op welke plaats moest komen, maar het is gelukt, ze lagen uiteindelijk op een mooi rijtje.
En zo spookte het nog enkele dagen verder in de kleuterklassen.
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
Door familiale omstandigheden konden de boekenlessen op 12 oktober voor 3L, op 19 oktober voor 4L en op 26 oktober voor 6L niet doorgaan waarvoor mijn excuses.
____________________________________________________________________________________________________________
 
28 september 2018 – 5 oktober 2018
 
Boekenles 5Lb – 5La: De fantastische vliegende boeken van Marius Mindermeer
 
 
Marius Mindermeer houdt van boeken. Een storm brengt hem naar een heel bijzonder gebouw: eentje vol boeken.
Marius leeft er samen met alle boeken, deelt verhalen met andere lezers en schrijft ondertussen zijn eigen boek.
Zo wordt Marius ouder en ouder…
 
Mijn lievelingsboek!
Hopelijk nu ook dat van de leerlingen van het vijfde.
Eerst hebben we het verhaal beluisterd, een pracht verhaal met heel veel liefde voor boeken.
 
Daarna mochten ze in groepjes aan de slag met allerlei opdrachten.
1 groepje ging allerlei vragen die met het boek te maken hadden opzoeken via de i-pad: Wat is een oscar? Wat is een animatiefilm? Wie of wat is Humptie Dumptie? enz…
Een tweede groepje bekeek samen met mij de prenten uit het boek. Op het eerste zicht lijkt dit niet zo bijzonder, maar geloof me, er werden heel wat ontdekkingen gedaan. Je moet zelf maar eens op zoek gaan…
Een derde groepje mocht de animatiefilm die gemaakt werd van dit boek (neen, eigenlijk gebeurde het deze keer omgekeerd, eerst was er de animatiefilm en pas daarna het boek) bekijken. Prachtig! Ga zelf maar eens een kijkje nemen: 
https://www.youtube.com/watch?v=zllJqbMAa9Y&t=6s
Een laatste groepje mocht via een stappenplan een miniboekje knutselen (neen, niet op dezelfde manier als het tweede leerjaar) om hun eigen levensverhaal te beginnen schrijven.
 
Hopelijk maken ze er een even mooi verhaal van.
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
21 september 2018
 
Boekenles 1L: Peuzel het boekmonster
 
 

Peuzel, het boeketende monster heeft zichzelf uit zijn eigen boek gepeuzeld en nou haalt hij kattenkwaad uit in andere boeken!

Kun jij hem vangen?

Zijn jullie al ooit eens een boekmonster tegengekomen?
Ik kan jullie verzekeren dat het angstaanjagend is!
Eerst hoor je allerlei knabbelende geluiden, dan zie je plots iets snel wegrennen en wanneer je dan een boek neemt is er een stuk of een gat uitgebeten… Dit maak je liever niet mee.
Dat hebben de kinderen van het eerste leerjaar ook ondervonden bij het luisteren naar dit verhaal.
Kijk thuis jullie sprookjesboeken maar eens na, want Peuzel is daar blijkbaar fan van.
Na de speeltijd kwamen de kinderen mij zelfs vertellen dat ze Peuzel buiten gezien hadden, hij voelde zich niet meer veilig nu er zoveel kinderen naar hem op zoek waren, dat hij uit de school ontsnapt is (volgens de kinderen die hem gezien hebben).
Kijk dus maar goed uit, vooral in de buurt van jullie boekenkast…!
 
Maar niet panikeren wanneer er een geel boekmonster op een hoek van jullie kind zijn boek zit, dat is het boekmonster dat we zelf geknutseld hebben en niet het echte monster (in de hoop het echte boekmonster zo weg te houden van onze boeken).
 
Wanneer jullie nu dus boeken met gaten of stukken uit zien, 1 schuldige: Peuzel!
____________________________________________________________________________________________________________
 
14 september 2018
 
Boekenles 2L: De ongelooflijk bijzondere boekeneter
 

Harry is gek op boeken. Niet om te lezen, maar om op te eten! Het leuke is dat hij ook steeds slimmer wordt van het boeken eten. Maar je kan ook té veel boeken eten. En dat is precies wat er met Harry gebeurt…

Wat of wie zou dat zijn een 'ongelooflijk bijzondere boekeneter'?

Daarover mochten de leerlingen even nadenken en hun idee tekenen. De ene dacht dat het één of ander monster zou zijn, de andere dacht dat het een boek was dat andere boeken oppeuzelde en nog anderen dachten dat het misschien wel eens een mens zou kunnen zijn, of een dier…
Bij de meesten was de verbazing dan ook groot wanneer het om een jongen ging. Maar het verhaal had wel succes, ze waren heel enthousiast en konden zich al een voorstelling maken van hoe je zo een boek kon opeten (bij de ene met al wat meer fantasie dan bij de andere). Gelukkig kwam het er uiteindelijk op neer dat het toch beter, en vooral gezonder, is om boeken te lezen.
 
Maar hoe kies je nu een boek? 
Om hierbij te helpen mochten de kinderen zelf een miniboekje knutselen met daarin tips hoe je best een boek kiest. Het miniboekje is een handig formaat dat je gemakkelijk kan meenemen naar de bibliotheek wanneer je een boek moet kiezen. 
Hopelijk gebruiken ze dit ook.
 
Ik geef jullie de 5-vingertest hieronder ook mee, dan kunnen jullie de kinderen zelf ook helpen bij het kiezen van een boek.
 
1. Lees een bladzijde uit het boek.

2. Al de woorden die moeilijk zijn om te lezen tel je op vingers.

3. Telde je  minder dan vijf vingers? Probeer dan het boek te lezen!

4. Telde je meer dan vijf vingers? Het boek zal waarschijnlijk te moeilijk zijn. Kies een ander boek en doe de test nog eens.

____________________________________________________________________________________________________________
 
September 2018
 
Voor de grote vakantie had ik in al de klassen van de lagere school gevraagd om tijdens de vakantie niet vergeten te lezen.
Elke leerling kreeg een blad mee naar huis waarop ze foto's konden kleven met het bewijs dat ze wel degelijk gelezen hebben.
Na de vakantie konden ze deze foto's dan aan mij overhandigen. Hiervoor krijgen ze een beloning in de plaats.
Er werd hopelijk wel wat meer gelezen dan de bladen die ik teruggekregen heb, maar ik ben alleszins heel tevreden met de leuke foto's.
Deze zijn in de gang van onze school te bewonderen.
Mochten er nog foto's genomen zijn, twijfel niet om ze nog af te geven want: LEZEN IS LEUK!
 

____________________________________________________________________________________________________________

 

september – juni 2018-2019

Afbeeldingsresultaat voor kwartiermakers willewete

Onze school doet dit jaar opnieuw mee aan het leesproject kwartiermakers. Alle kinderen van het eerste tot en met het zesde leerjaar krijgen elke schooldag een kwartier de tijd om vrij te lezen. In het eerste leerjaar start dit uiteraard met voorlezen. Pas wanneer de kinderen zelf kunnen lezen start het echte kwartierlezen voor hen.

Kinderen die veel lezen, hebben een grotere woordenschat dan kinderen die weinig lezen én hebben meer inzicht in de opbouw van teksten.

Met een hogere leesvaardigheid worden bovendien ook andere vakken toegankelijker en kunnen kinderen hun talenten beter ontwikkelen. Lezen is van cruciaal belang.

Ondersteun je onze school met kwartiermakers? Lees dan ook thuis elke dag een kwartier met je kind!

Gouden tips:

  • Ga samen naar de bibliotheek. Je kind kan er gratis boeken lenen en zo een persoonlijke leesvoorkeur ontwikkelen.
  • Kies boeken die passen bij de interesses van je kind.
  • Lees voor en blijf voorlezen, ook als je kind al zelfstandig kan lezen. Kinderen worden graag voorgelezen en zullen nieuwsgierig zijn naar het vervolg.
  • Praat over wat jij leest of voorleest. Kinderen leren veel van boekenpraatjes.
  • Lees zelf ook in de aanwezigheid van je kind. Voorbeeldgedrag is heel belangrijk. Toon wat jij graag leest en wat jou ontspant.
  • Zorg dat er boeken, tijdschriften, strips … op een vaste plek in huis liggen.
  • Kinderen genieten van een voorleesverhaal voor het slapengaan.
  • Of geef je kind een kwartier de tijd om zelf te lezen voor het slapengaan. Lezen is een rustgevende activiteit om een drukke dag mee af te ronden.
  • Koop af en toe een boek voor je kind.