RINKELING
 
 
 
Boekenjuf  
 
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
Door familiale omstandigheden konden de boekenlessen op 12 oktober voor 3L, op 19 oktober voor 4L en op 26 oktober voor 6L niet doorgaan waarvoor mijn excuses.
____________________________________________________________________________________________________________
 
28 september 2018 – 5 oktober 2018
 
Boekenles 5Lb – 5La: De fantastische vliegende boeken van Marius Mindermeer
 
 
Marius Mindermeer houdt van boeken. Een storm brengt hem naar een heel bijzonder gebouw: eentje vol boeken.
Marius leeft er samen met alle boeken, deelt verhalen met andere lezers en schrijft ondertussen zijn eigen boek.
Zo wordt Marius ouder en ouder…
 
Mijn lievelingsboek!
Hopelijk nu ook dan van de leerlingen van het vijfde.
Eerst hebben we het verhaal beluisterd, een pracht verhaal met heel veel liefde voor boeken.
 
Daarna mochten ze in groepjes aan de slag met allerlei opdrachten.
1 groepje ging allerlei vragen die met het boek te maken hadden opzoeken via de i-pad: Wat is een oscar? Wat is een animatiefilm? Wie of wat is Humptie Dumptie? enz…
Een tweede groepje bekeek samen met mij de prenten uit het boek. Op het eerste zicht lijkt dit niet zo bijzonder, maar geloof me, er werden heel wat ontdekkingen gedaan. Je moet zelf maar eens op zoek gaan…
Een derde groepje mocht de animatiefilm die gemaakt werd van dit boek (neen, eigenlijk gebeurde het deze keer omgekeerd, eerst was er de animatiefilm en pas daarna het boek) bekijken. Prachtig! Ga zelf maar eens een kijkje nemen: 
https://www.youtube.com/watch?v=zllJqbMAa9Y&t=6s
Een laatste groepje mocht via een stappenplan een miniboekje knutselen (neen, niet op dezelfde manier als het tweede leerjaar) om hun eigen levensverhaal te beginnen schrijven.
 
Hopelijk maken ze er een even mooi verhaal van.
 
____________________________________________________________________________________________________________
 
21 september 2018
 
Boekenles 1L: Peuzel het boekmonster
 
 

Peuzel, het boeketende monster heeft zichzelf uit zijn eigen boek gepeuzeld en nou haalt hij kattenkwaad uit in andere boeken!

Kun jij hem vangen?

Zijn jullie al ooit eens een boekmonster tegengekomen?
Ik kan jullie verzekeren dat het angstaanjagend is!
Eerst hoor je allerlei knabbelende geluiden, dan zie je plots iets snel wegrennen en wanneer je dan een boek neemt is er een stuk of een gat uitgebeten… Dit maak je liever niet mee.
Dat hebben de kinderen van het eerste leerjaar ook ondervonden bij het luisteren naar dit verhaal.
Kijk thuis jullie sprookjesboeken maar eens na, want Peuzel is daar blijkbaar fan van.
Na de speeltijd kwamen de kinderen mij zelfs vertellen dat ze Peuzel buiten gezien hadden, hij voelde zich niet meer veilig nu er zoveel kinderen naar hem op zoek waren, dat hij uit de school ontsnapt is (volgens de kinderen die hem gezien hebben).
Kijk dus maar goed uit, vooral in de buurt van jullie boekenkast…!
 
Maar niet panikeren wanneer er een geel boekmonster op een hoek van jullie kind zijn boek zit, dat is het boekmonster dat we zelf geknutseld hebben en niet het echte monster (in de hoop het echte boekmonster zo weg te houden van onze boeken).
 
Wanneer jullie nu dus boeken met gaten of stukken uit zien, 1 schuldige: Peuzel!
____________________________________________________________________________________________________________
 
14 september 2018
 
Boekenles 2L: De ongelooflijk bijzondere boekeneter
 

Harry is gek op boeken. Niet om te lezen, maar om op te eten! Het leuke is dat hij ook steeds slimmer wordt van het boeken eten. Maar je kan ook té veel boeken eten. En dat is precies wat er met Harry gebeurt…

Wat of wie zou dat zijn een 'ongelooflijk bijzondere boekeneter'?

Daarover mochten de leerlingen even nadenken en hun idee tekenen. De ene dacht dat het één of ander monster zou zijn, de andere dacht dat het een boek was dat andere boeken oppeuzelde en nog anderen dachten dat het misschien wel eens een mens zou kunnen zijn, of een dier…
Bij de meesten was de verbazing dan ook groot wanneer het om een jongen ging. Maar het verhaal had wel succes, ze waren heel enthousiast en konden zich al een voorstelling maken van hoe je zo een boek kon opeten (bij de ene met al wat meer fantasie dan bij de andere). Gelukkig kwam het er uiteindelijk op neer dat het toch beter, en vooral gezonder, is om boeken te lezen.
 
Maar hoe kies je nu een boek? 
Om hierbij te helpen mochten de kinderen zelf een miniboekje knutselen met daarin tips hoe je best een boek kiest. Het miniboekje is een handig formaat dat je gemakkelijk kan meenemen naar de bibliotheek wanneer je een boek moet kiezen. 
Hopelijk gebruiken ze dit ook.
 
Ik geef jullie de 5-vingertest hieronder ook mee, dan kunnen jullie de kinderen zelf ook helpen bij het kiezen van een boek.
 
1. Lees een bladzijde uit het boek.

2. Al de woorden die moeilijk zijn om te lezen tel je op vingers.

3. Telde je  minder dan vijf vingers? Probeer dan het boek te lezen!

4. Telde je meer dan vijf vingers? Het boek zal waarschijnlijk te moeilijk zijn. Kies een ander boek en doe de test nog eens.

____________________________________________________________________________________________________________
 
September 2018
 
Voor de grote vakantie had ik in al de klassen van de lagere school gevraagd om tijdens de vakantie niet vergeten te lezen.
Elke leerling kreeg een blad mee naar huis waarop ze foto's konden kleven met het bewijs dat ze wel degelijk gelezen hebben.
Na de vakantie konden ze deze foto's dan aan mij overhandigen. Hiervoor krijgen ze een beloning in de plaats.
Er werd hopelijk wel wat meer gelezen dan de bladen die ik teruggekregen heb, maar ik ben alleszins heel tevreden met de leuke foto's.
Deze zijn in de gang van onze school te bewonderen.
Mochten er nog foto's genomen zijn, twijfel niet om ze nog af te geven want: LEZEN IS LEUK!
 

____________________________________________________________________________________________________________

 

september – juni 2018-2019

Afbeeldingsresultaat voor kwartiermakers willewete

Onze school doet dit jaar opnieuw mee aan het leesproject kwartiermakers. Alle kinderen van het eerste tot en met het zesde leerjaar krijgen elke schooldag een kwartier de tijd om vrij te lezen. In het eerste leerjaar start dit uiteraard met voorlezen. Pas wanneer de kinderen zelf kunnen lezen start het echte kwartierlezen voor hen.

Kinderen die veel lezen, hebben een grotere woordenschat dan kinderen die weinig lezen én hebben meer inzicht in de opbouw van teksten.

Met een hogere leesvaardigheid worden bovendien ook andere vakken toegankelijker en kunnen kinderen hun talenten beter ontwikkelen. Lezen is van cruciaal belang.

Ondersteun je onze school met kwartiermakers? Lees dan ook thuis elke dag een kwartier met je kind!

Gouden tips:

  • Ga samen naar de bibliotheek. Je kind kan er gratis boeken lenen en zo een persoonlijke leesvoorkeur ontwikkelen.
  • Kies boeken die passen bij de interesses van je kind.
  • Lees voor en blijf voorlezen, ook als je kind al zelfstandig kan lezen. Kinderen worden graag voorgelezen en zullen nieuwsgierig zijn naar het vervolg.
  • Praat over wat jij leest of voorleest. Kinderen leren veel van boekenpraatjes.
  • Lees zelf ook in de aanwezigheid van je kind. Voorbeeldgedrag is heel belangrijk. Toon wat jij graag leest en wat jou ontspant.
  • Zorg dat er boeken, tijdschriften, strips … op een vaste plek in huis liggen.
  • Kinderen genieten van een voorleesverhaal voor het slapengaan.
  • Of geef je kind een kwartier de tijd om zelf te lezen voor het slapengaan. Lezen is een rustgevende activiteit om een drukke dag mee af te ronden.
  • Koop af en toe een boek voor je kind.